Hej!
Jag har en bekant som flyttat till en brf med 8 bostadsrätter(2trappuppgångar).
För ca 8år sen kompletterade de oljepannan med 2st 2025 nibe luft/vatten.
Vilket resulterade i att källaren blev mycket kallare.
I trappuppgångarna sitter varsitt element (ca 600brett och 1000högt)(precis vid ytterdörren), dörrarna(gamla innerdörrar) ner till står ofta öppna och läcker kyla i trappuppgången.
Temperaturen på andra våningen blir ca 22grader. Är det någon som har en uppfattning/gissning om hur mycket det kostar att ha dessa element till?måste vara en förmögenhet till ingen nytta.
 
Hur mycket driftskostnaden blir exakt , är svårt att avgöra. Normalt brukar man begränsa temepraturen till ca 17-18 grader i trapphus.
Men det största problemet är ju att dörrarna står öppna. De ska ju självklart vara stängda (och låsta i dagens samhälle). Är de i dåligt skick så är ett byte till nya självstängade ytterdrörrar att rekommendera
 
lordi skrev:
Hur mycket driftskostnaden blir exakt , är svårt att avgöra. Normalt brukar man begränsa temepraturen till ca 17-18 grader i trapphus.
Men det största problemet är ju att dörrarna står öppna. De ska ju självklart vara stängda (och låsta i dagens samhälle). Är de i dåligt skick så är ett byte till nya självstängade ytterdrörrar att rekommendera
Brf ligger i en liten ort med ca 1000-1500 invånare så låsta källarinnerdörrar värderas inte högt.
17-18 grader är det på kallaste ställe?
Ytterdörrarna är ganska nya, och är självstängande så där är inga problem mer än att uppgången kyls ner ganska fort bara folk går ut.
Iochmed att elementen alltid står 100% öppna och temperaturen nås ju aldrig. Därför hade det varit roligt om någon visste ungefär hur mycket de förbrukade.
 
Stäng av elementen en månad (ingen kommer att dö av det, jag lovar!) och läs av skillnad i förbrukningen.
Så har du faktiska data att ta med till nästa årsmöte.

Här exempel på effekten på varmvattenradiatorer:
http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-rex-12-590/
 
KnockOnWood skrev:
Stäng av elementen en månad (ingen kommer att dö av det, jag lovar!) och läs av skillnad i förbrukningen.
Så har du faktiska data att ta med till nästa årsmöte.
Tack för tipset! :) tyvärr tror jag nog att någon hade dött av det. :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.