Jag har fått ett kostnadsförslag av Hjältevadshus på ett dubbelgarage med förråd. Kostnadsförslaget ser ut som följer:

Garage med förråd 178.000kr
Montering 51.000kr
Markarbete 120.000kr ( preliminärt, dom har ännu inte sett tomten)

Låter priset vettigt? Skulle ni ta erbjudandet eller skulle ni anlita några andra för att bygga garaget? Vilka i sånt fall?
 
350.000 låter väl rätt OK.


Men vi kan ju inte ha en aning.
Storlek?
Standard? Klinkergolv, isolering, fönster, portar, dörrar, el, vatten, värme...
 
Bra fråga :). Det är Hjältevadshus största dubbelgarage med förråd. Har inte uppgifterna på det och hittar inget på nätet :(. Får fråga nästa gång jag pratar med säljaren.
 
Ett gott råd, om vi kan lämna det här med hur prisvärt garaget är:

Se till att du först har bestämt vad du vill ha.
Det är t. ex. en väldig skillnad om garaget är värmeisolerat och förberett för golvvärme,
eller om det är enkel oisolerad träpanel och har oisolerad bottenplatta.
Kanske du även behöver titta på hur det ser ut med bygglov och detaljplan.

Därefter tar du in offerter från kanske tre tillverkare, jämför standard och priser.

Här finns en liten lista över tillverkare:
http://www.byggahus.se/lankguide/hus/garage-carportar/

Hoppas att du inte tycker det är för många pekpinnar nu.
Men ja, jag har varit lärare, fast bara lite grand :p
 
Anna1984 skrev:
Jag har fått ett kostnadsförslag av Hjältevadshus på ett dubbelgarage med förråd. Kostnadsförslaget ser ut som följer:

Garage med förråd 178.000kr
Montering 51.000kr
Markarbete 120.000kr ( preliminärt, dom har ännu inte sett tomten)

Låter priset vettigt? Skulle ni ta erbjudandet eller skulle ni anlita några andra för att bygga garaget? Vilka i sånt fall?
Ska grunden göras samtidigt som husgrunden, om nu huset har platta på mark?
 
Hjältevadshus är väl med torpargrund....
 
Huset och grunden har varken platta eller torpargrund. Vet inte vad grunden heter, men Hjältevadshus beskriver den så här:

Hjältevadshus använder en typgodkänd grund från Byggsystem Direkt – Isolergrund™ . Den bygger på att man tätar grunden mot uteluft och isolerar mot kyla för att sedan skapa ett undertryck i grunden med hjälp av en fläkt. Den är energisnål, utesluter fukt och dålig luft. Den skyddar samtidigt mot läckage av eventuell radongas från marken. I konstruktionen används dessutom överskottsvärme från huset för att värma och ventilera grunden.

Men ca 250.000 kr blir ut utan förberedande markarbete. Man drar el till garaget, men inget vatten. Garaget är oisolerat för det priset, men jag tänkte isolera det själv. Vad brukar liknande garage kosta?
 
40000:- för ett garage är inte realistiskt nånstans, tyvärr. :)
Jag säger som du skrev i tråden andersmc, att visst går det, men då får man nog börja räkna vad tiden det tar att leta på fynden 'kostar'.
Jag är uppe i runt 230' för 78m2 dubbelgarage med förråd och förberedd övervåning.
Köpt grävning och gjutning, och takstolslyft, gjort resten själv med hjälp av familj och vänner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.