Hej!

Behöver dränera en källare som har bristfällig dränering för tillfället. Läcker in vatten vid kraftigt regn och snösmältning. Utbyggnaden är från 1975. Det är en utbyggnad/garage med en (1) långsida. Andra långsidan ligger mot huvudbyggnaden och behöver således ingen dränering. Det handlar om ca 20 löpmeter med kortsidor. Mest lerjord, möjilgtvis lite berg intill långsidan som skjuter ut.

Enligt en som varit här behöver även en pumpbrunn installeras och en ny gallerförsedd brunn installeras utanför garageporten (finns en där idag som ska breddas antar jag). Kommer använda isodrän, vet tyvärr inte dimension.

Mellan tummen och pekfingret, vad är rimligt pris?

Zj8PdZE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har fått en första offert nu.

Arbete som ska göras är Isodrän-isolering (inkl. grävning och återställning) med ny gallerbrunn och komplett pumpbrunn inkl. 110 mm dräneringsrör och singelgrav. Ska ta högst tio arbetsdagar. Har inga mer detaljerade uppgifter om hur mycket arbetstid det ska ta.

100 mm Isodrän kostar nettobelopp 96 500:-, moms 24 125:-, totalt: 120 625:-
ROT-avdrag 48 200:-, att betala: 72 425:-

200 mm Isodrän kostar nettobelopp 114 000:-, moms 28 500:-, totalt: 142 500:-
ROT-avdrag 57 000:-, att betala 85 500:-

De är de enda prisuppgifterna jag har. Ingen uppdelning av material- eller arbetskostnad.

Frågor:
1. Är det inte lite väl dyrt detta? 100 mm hamnar på 6 000:- per löpmeter och 200 mm 7 000:-.
2. Man kan väl ändå inte dra av hälften av totalpriset exkl. moms i ROT-avdrag? Det är väl ändå bara på arbetskostnad man får ROT-avdrag på.

Mycket tacksam för svar!!
 
1) Det låter dyrt. Jag dränerade själv i våras och det gick på dryga 40000 för 45 löpmeter. Då gjorde vi allt själv, förutom själva grävningen (och återfyllning) som vi lejde bort. Grävningen stod för 10500 av totalpriset (inkl rotavdrag på 5250). I de övriga 30000 ingick allt material, 100mm Pordrän, dräneringsrör, makadam, markrör för regnvatten, you name it.

2) Nej, det kan man inte, om det nu är det dom gjort. Enbart arbetet är ROT-avdragsberättigande.
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Nån annan som har en åsikt/jämförelser?
 
ROT-avdraget skall väl vara arbetskostnaden inkl. moms / 2

I exemplet ovan ser det ut som om entreprenören beräknat ROT-avdraget på arbetskostnaden utan moms?

Edit:
(Vad som nu är arbetskostnad? Det framgår ju inte. Det ser bara konstigt ut)
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
OK, det kanske är en tillfällighet då om man ska beräkna ROT-avdraget på inkl.moms, att det just blir halva priset från exkl.moms. Men jag antar att man borde begära en offert där detta är helt uppdelat om Skatteverket skulle trilskas senare? Vanligast är väl att man delar upp arbets- och materialkostnad, just pga ROT-avdraget?
 
Så har det varit de få gånger jag använt ROT-avdraget.

Jag tycker även skillnaden mellan 100 och 200 mm är sanslös. De lägger alltså på en arbetskostnad på 17600 och materialkostnad på 4275 för 100 mm extra Isodrän? Materialkostnaden kanske är rimlig, om du handlar på Beijer får du 20kvm Isodrän för den summan. Arbetskostnaden däremot är ju helt uppåt väggarna, de tar alltså 17600:- för att lägga på ett extra lager? Ett arbete som maximalt tar en timme? Nä, du har garanterat att göra med ROT-skojare.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Ja, det låter ju helt uppåt väggarna faktiskt! Det innebär i runda slängar att de tar ca 30 timmar att lägga på ett lager till om man går på deras löpande timkostnad på 600:- (som dem uppgett i offerten för eventuella tillkommande arbeten)! Usch, besviken jag blir. Hade annars bra intryck av dem här killarna. Men offerten lämnade som sagt lite övrigt att önska. Medlemmen Fredrik Å här på byggahus.se har förut talat väl om detta företag, Grundkedjan, han kan kanske kasta lite ljus över detta.
 
Redigerat:
Hej
Jag har ingen som helst kontakt med Grundkedjan.Min enda erfarenhet av dom var en omdränering av vår kåk och då kostade dom som de flesta andra.
Kom när dom skulle och var klara när dom sa att dom skulle vara klara
Här skötte dom sig och tog inte hutlöst betalt för extra arbeten.Kolla med dom det måste ha blivit något fel.Det är inte en nolla fel i arbetskostnaden?
Fredrik
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Hej!

Låter väldigt dyrt, har fått in 2st offerter på dränering hus med källare. Det har legat på 1450-1750kr per meter efter rot.
Det billigare med 100mm Podrän det andra med 100mm Isodrän.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Skillnaden mellan de olika alternativen av skivtjocklek låter orimlig. Samtidigt när man ser bilden vad jag antar är en långsida på det som ska dräneras med ett berg någon meter utanför så ser detta inte ut som ett av de dräneringsexempel där du snabbt och smidigt gräver ur med en minigrävare första förmiddagen. Har de räknat på att handgräva en hel del där? Får de in en maskin?

Du måste ju hitta jämförbara objekt för att kunna se om du din offert ligger rimligt i pris. Att jämföra med löpmeterpriset på ett fyrkantigt hus med lättgrävd mark och 30 meter runt kommer förmodligen inte vara jämförbart med tanke på etableringskostnad och det du nämner med pump och brunn mm
 
Fast löpmeter-riktmärket om ca 2 500 - 3 000 kr är väl snarare ett riktmärke, inte ett absolut lägsta-pris som jag fattat det. Jag är visserligen novis när det gäller detta men jag har inte stött på någon som tagit 6 000 - 7 000:-/ löpmeter nånstans på nätet när jag kollat på andra offerter. Och så himla speciellt är inte mitt projekt att det berättigar ett sådant här pris. Har fått en annan offert, men killen har inte varit här utan endast sett bilder, som på 100 mm isodrän ska ha 50 000:- inkl. moms för jobb och material, exkl. blästring, detta är exkl. ROT. OBS: då ingår inte ny gallerbrunn och pumpbrunn.

Snabbt räkneexempel på 200 mm isodrän:
Räknat på deras löpande timdebitering om 750:- inkl. moms. Om materialet kostar 30 000 kr så är det beräknat för en (1) man (de är dock möjligen två som gör jobbet, vem vet?) ca 150 timmar. Det betyder alltså att på 20 löpmeter med i alla fall hyfsat god åtkomst ska en (1) man vara här och arbeta i en månad eller ca en arbetsdag PER löpmeter. Låter helt orimligt.

Vad gäller mitt garage så är det god åtkomst med maskiner runt hela garaget. Långsidan är 9 meter och avståndet till berget från väggen är 2 meter så en mini-grävare bör alla gånger komma in där och en större grävare kan utan problem ställa upp vid vardera sida av långsidan där det finns gott om plats.

Secharpun: Antar att dräneringen ska göras i Stockholm eftersom det står vid ditt nick. Vilka firmor har du offert från?
 
Redigerat:
Skickat pm till dig angående vilka firmor samt priser jag fick!
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.