Hej,

vi skall dra nya elkablar i befintlig plaströr i väggen och sätta ny central (automatsäkringar). Det är ca 100kvm boyta, inga badrum. Vi blev förvånade över den första offerten vi fick och undrar om någon på forumet kan bidra med lite mer kött på benen vad som bygger kostnad.

Vi hade tänkt det skulle ta man en hel vecka för en elektriker. Allt material utanför. Säg 550kr/h, blir då 40*550 = 22.000 i arbetskostnad.

Offerten vi fick var på 65,000 kr i arbete. Om timtaxan är 550 kr/h blir detta ju 118 arbetstimmar?

Låter helt orimlig tför mig. Vad säger ni? Kan det ta denna tid? det handlar om en 3uttag per rum, 5 rum. byte av central. I befintliga rör i väggen. Huset är från 70tal så jordat skall in. det finns dock i köket redan. Elelement finns också, ett per rum.....
 
Jag betalade ~15k efter rot för omdragning av el (~12 uttag) och installation av ny central (exkl uttag/brytare för de köpte jag sjäv) detta för en 3a på 83kvm.
 
Vi betalade 27.000:- efter rot med allt matrial och vi hade 120 kvm och bytte alla knappar och vägguttag. Ny central med JFB och autsäkringar ingick och även en fläkt i badrummet.
 
Redigerat:
Det där var nog bara ett lite krångligt sätt att tala om att man inte var intresserad av jobbet. Fortsätt du att ta in offerter.
 
För det första så kommer det minst två man, det går inte att dra om elen ensam. Sedan så måste dom kolla upp mellan vilka dosor trådarna går. Normalt använder man befintliga tråda som dragtrådar. Om offerten är fastpris så har dom lagt på tid för oförutsedda händelser (trådar som sitter fast / går av).
 
Vi hade bara en gubbe här. Går att göra själv utan problem.
 
Demmpa skrev:
För det första så kommer det minst två man, det går inte att dra om elen ensam.
Klart det går, lite bökigare men det går. Skickar firman två man går det ju bara dubbelt så fort med de har fortfarande offererat i storleksordningen ca 3 arbetsveckor (eller 1,5 för två man då). Jag tillsammans med en elektriker gjorde om ca 130 m2 här på två dagar. Så jag bedömer detta som en kraftigt saltad offert.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Det går väl mer än dubbelt så fort vid varje tillfälle det underlättar att den ena matar och den andra drar när det är lite halvkrångligt att dra in nya ledningar i befintligt rör?


Bonusfråga: hur ser befintlig installation ut? Om det är plaströr så är det väl garanterat PVC-kablar i alla fall, och om centralen är lika gammal som rören så är den nog en helt okej outslitbar diazedcentral. Bara jordfelsbrytare gör mycket på en sån anläggning. I övrigt är det väl mest idé att byta central om man har t.ex. barn eller fullständigt okunniga människor som riskerar att peta i diazed-socklarna, och poängen med att byta ledningar är att dra in skyddsjord...
 
Finns ingen anledning att byta ut trådarna om de är PVC-isolerade, och speciellt inte bara för att få jordade uttag. För numera är i princip alla elprylar dubbelisolerade och ansluts via den platta europa-stickproppen (undantaget är ju oftast prylar för kök, tvättstuga & utomhus men där ska ni redan ha jordade uttag). Däremot att montera in en JFB är en mycket bra investering, och ev. byta till en modern central men då mest för om man behöver ha två eller flera JFB.
 
Dator, TV o.s.v. "ska" oftast anslutas till jordat uttag.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
uno83 skrev:
Dator, TV o.s.v. "ska" oftast anslutas till jordat uttag.
Tror aldrig någonsin jag sett en TV med något annat än en tvåpolig eurokontakt?
 
Min 42" panasonic plasma har schuko, det tror jag inte den är ensam om. Däremot äldre tjock-TV har nog euro-plugg.
Även min förstärkare har jordat stickpropp. Samt då dator, både stationär och bärbar (med den bärbara vet jag inte om jorden går längre än till nätagget)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
@Kattvovven
Titta lite mer noga så ska du nog se att de flesta flat-tv som säljs nuförtiden har detta.
Även förstärkare av lite rang samt alla datorer(vad jag har sett, och jag har sett många) Tittade nyss på de två bärbara jag har framför mig och de har jordade anslutningar bägge två.
 
Kattvovven skrev:
Tror aldrig någonsin jag sett en TV med något annat än en tvåpolig eurokontakt?
Jag kommer ihåg att det under 2005/2006 hände flera bränder pga platttv (jordas kontakt) och kabeltvnät, det blev jordströmmar via kabeltvnätet som startade bränderna.
 
Joens skrev:
@Kattvovven
Titta lite mer noga så ska du nog se att de flesta flat-tv som säljs nuförtiden har detta.
Även förstärkare av lite rang samt alla datorer(vad jag har sett, och jag har sett många) Tittade nyss på de två bärbara jag har framför mig och de har jordade anslutningar bägge två.
Det verkar vara hugget som stucket med det. Ingen av mina, en Fujitsu och en HP, har jordad kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.