Hej.
Vi funderar på att bygga ut vårat hus med en liten entre/hall på ca 4-5 kvm.
Vi vill ha klinker och golvärme.
Utbyggnaden hamnar på långsidan så taket som kopplas ihop med det befintliga huset blir kanske lite krångligt, ganska stark lutning på vårt hustak (1 1/2 plan).


Vad kostar detta i sthlms området mellan tummen och pekfingret?

Lite kan man ju fixa själv om man sparar mycket på det?

Har vattenburen värme till radiatorer idag. Är det onödigt (dyrt?) med vattenburen golv värme i den lilla hallen? Tänkte om man sätter dit ett element och lägger elburen golv värme (hur mycket drar den egentligen!?) i golvet? Vill helst ha vattenburet dock!!
 
Man kan ha vattenburen golvvärme utan extra pump eller dyr shuntautomatik.
 
Det beror mycket på vilka material val ni gör, ex en dörr kan kosta ett par tusen till 20k, hur många/stora fönster fasad takval osv.
 
Om man skall gissa så tror jag att en sådan utbyggnad kostar ungefär som shablonen för nybygge, typ 20 000 /kvm. Visserligen är en liten hall inte drabbad av kostnader för badrum och kök som ju ingår i en nybyggnadsshablon, men å andra sidan så är ytan så liten att olika "ställkostnader" slår relativt sett hårdare.

Fast jag tror att osäkerheten om hur det går att ansluta till bef. byggnad osv. Kan ge ytterligare kanske 1 till 2 manveckors arbete så jag gissar på 100 - 150 000.

Som sagt det beror väldigt mycket på materialval, väljer ni en dörr i övre prisområdet (15 - 30 000) och kanske en dyr innerdörr mot reseten av huset (sådana kan kosta från 300 - 10 000, utan att vara speciellt exklusiva), och lite mer i samma klass så kan man nog lätt komma upp i 250 - 300 000 också.

Det skulle troligen vara rent ekonomiskt bättre att bygga till lite mer yta, bygger ni 10 - 15 kvm istället så blir det troligen väldigt billiga extra metrar, kanske 3 - 5000 per kvm.
 
Vi byggde ut en hall på 6 kvm men jag gjorde allt själv men det landade på nästan 40.000:- i matrial.
 
  • Gilla
martin2006
  • Laddar…
huggan skrev:
Vi byggde ut en hall på 6 kvm men jag gjorde allt själv men det landade på nästan 40.000:- i matrial.
Och våran på ca 7kvm landade på ca 70 000:- i material, byggde den helt själv d^_^b. Som sagt det beror mycket på vilka material man väljer.
 
Jag gjorde en överslagsräkning på material för samma projekt, ca 8 kvm utbyggnad, materialkostnad på ca 45' om jag inte minns fel

Då var det inga exlusiva detaljer (dvs Byggmax/Hornbach normalpriser) och inga priser för att gräva och schakta etc. Men allt material som lecablock för att mura upp en grund att gjuta plattan på, kross, betong, isolering, armering etc för grunden. Virke, osb/gips, isolering, panel, elmaterial, innertak, klinker, fönster, dörrar, under och yttertak (papp), plåtdetaljer etc.
 
Glömde säga att det redan fanns en befintlig platta som vi använde så det förklarar det låga priset.
 
Okej. Mycket som spelar in alltså.

Har tittat lite på internet på dörrar med mera..
Tror att kostnaden för dörr och fönster skulle hamna på max ca 10tkr.
Klinker har vi redan hemma sen tidigare och det behövs ingen innerdörr.

Ska som sagt bara vara en plats att hänga av sig kläder och sätta på barnen sina overaller utan att blöta ner inne i huset :)

Vad kan man göra mer för att komma ner i pris som mycket som möjligt?

Nu när ROT finns tjänar man då så mycket på att ex issolera väggar/sätta gips m.m själv?

Vill gärna ha lite att komma med innan man kontaktar byggare för offerter..
 
Vår hall på lite dryga 8 m2 kostade 55000:-. Plattan med golvvärme blev dyrast, 25000:-. Det mesta (förutom el, vvs och lägga klinkers) gjorde vi själva.

Byggfirma skulle ha det dubbla efter rot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.