Antag att ritningar och bygglov är klart, hur mycket kostar det att i lösvirke bygga på en våning så att det är klart utvändigt men helt oinrett?
Ställning under ett par veckor, takstolar, reglar, fönster, råspont, papp, tegel, vindpapp, träpanel på övervåning samt byte av panel på våning 1, isolering och ångspärr, arbetskraft för detta. Jag räknar med att lägga ett par veckor själv också och min arbetstid räknar jag som gratis.
Räkna inte med el eller några ytskikt invändigt alls.

Huset är 87m2, ca 10x9 meter. Nockhöjd skulle bli 8m.

Någon som vågar ge sig på en grov gissning?
 
Uppskattat runt 250-300 kkr ej panel vån1 inräknat.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jobbar just nu på ett liknande projekt och kakelfogs prisuppskattning stämmer ganska bra.
 
Ungefär som jag grovt skulle gissat, utan att ha räknat allt för noga. Då är jag inte helt fel ute.
Kanske skulle vara möjligt att genomföra.
 
Tack för svar glömde jag skriva :)
 
Har du gått vidare i dina planer. Berätta gärna. Jag är själv sugen på att göra precis samma sak.
 
t97ada --> Jag har precis gjort ett taklyft själv under sommaren, så jag snikar lite på tråden om du har några frågor
 
Kakelfog skrev:
t97ada --> Jag har precis gjort ett taklyft själv under sommaren, så jag snikar lite på tråden om du har några frågor
Har du inga bilder har det antagligen inte hänt.... ;)
 
Jodå, men varit dålig på att lägga in bilder och information om projektet här bara. Finns lite bilder på mathiasbacklund.se
 
Vad intressant. Vilken typ av taklyft har du gjort, Kakelfog? Halvplan, fullplan, lösvirke eller modulleverans? Har du gjort det mesta själv eller anlitat hantverkare?
Jag har ett enplanshus på 100m2 utanför planlagt område. Så om det blir aktuellt så lutar det åt ett fullplan. Utmaningen gissar jag är att få in en bärande balk e.dyl i mitten av huset för att bära upp mellanbjälklaget. Hur har du löst det?
 
Jag har byggt med nya lösa takstolar med förhöjt väggliv. Ena halvan av huset hade redan en bärande vägg och andra halvan har jag löst genom balk som sitter ovanpå takstolarna med mellanliggande väggar som bärande "pelare" för balken.
 
Jag kikade in på din blogg. Tack för fina bilder och beskrivning av ditt projekt. Väldigt intressant att läsa.
Jag förstår inte riktigt det där med balken. Ligger den uppe på gamla takstolarna (eller nya) och håller bjälklaget uppe med skruvbeslag? Hur gör du då mitt i övervåningen? Har du en enormt hög tröskel eller ett väldigt _tjockt golv_?
 
Balken ligger ovanpå och korsar de nya takstolarna och är fastsatt med beslag på båda sidor på varje takstol. Balken blir en vägg mellan två nya sovrum. Blir lite klurig placering av t.ex eluttag på den väggen men det får jag lösa med lite fantasi :) balken är 70 bred och 450 hög.
 
lånar tråden liten,

vi bor i en kåk ifrån 45 med stående plank i väggarna, riktigt grovt byggt ed massor av spik =) kåken är 8,5*8,5m.

funderar på att göra ett taklyft till mansardtak på lösvirke. Det ska bli två sovrum, ett förråd och ett badrum. takpannor och ett par fönster. Ingen kupa i dagsläget. Vi behöver endast två sovrum till.

Tänkte göra allt själv med släkt och vänner men tänkte ta hjälp av snickare så vi får kåken tät snabbt igen.

Vad tror ni vi hamnar på? klarar vi på ca 300?
 
300 Är en väldigt tight budget oavsett storlek. Har själv en budget på 300 men kommer nog hamna runt 400kkr. Det som blivit dyrare för vår del är isoleringen som jag räknat fel på mängden på. Suga bort spån/lösull var sjukt dyrt och en kostnad vi inte räknat med. Har ni spån som isolering idag och har tänkt ta bort det själva och med vänner så räkna med arbete på minst en månad på 2-3 gubbar. Spånsug tar en dag, är dyrt men går fort. En annan sak där kostnaderna spelar roll är hur ni tänkt värma nya våningen. Dvs golvvärme, vattenburna element, elelement eller annat. Stora kostandskillnader. Fönster trä, pvc..
Badrum med kakel eller plastmatta osv.
Börja med att göra en kalkyl och ta reda på de kostnader som går att ta reda på. Lägg på 15% på alla kostnader för det svinn som kommer att komma så blir det mer realistiskt och ni får en känsla om var ni hamnar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.