Hur långt är ett snöre?
Vad kostar det att borra en brunn och installera pump, hydrofor/press eller vad som behövs, kort sagt allt från hålet till anslutningen till vattenledningen in i huset.
Jo, jag förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar på frågan, men jag kanske kan få en fingervisning? Och ja, jag kommer naturligtvis kontakta brunnsborrande firmor för offert, men jag skulle snabbt behöva få ett hum om vilket härad det hamnar i. Hamnar det runt 50 papp? 100? 150?
Anledningen är att jag med min sommarstuga delar brunn med två andra fastigheter och kontakten med personen på vars fastighet brunnen och all utrustning finns håller på att haverera (självklart bara hans fel, mer om det kan säkert komma i en annan tråd ;)) och jag vill veta idag och inte om två veckor ungefär vad det skulle kosta att borra en egen brunn.

Förutsättningar:
Ulricehamns kommun
Berg i dagen på stora delar av fastigheten
Större delen av tomten är lättillgänglig för maskiner¨

Någon som har en aning?

Tack på förhand!
ToRy
 
Nu är det länge sedan jag borrade efter vatten, energiborrning brukar väl kosta >200kr/m med etablering och grävning kostar nog borrningen av en vanl dricksvattenbrunn nära 40 000kr i dag, kommer sen nästa firma och installerar pump och kopplar in så vill nog de ha 25-30tusen också.
Jag tror att du klarar dej under 100 000kr, men skulle vara förvånad om du kan få borrat, installerat pump för 50 000kr.
 
B
Borrade i sommar. 76m ner utan dragning in i hus men med pump för brunn och hydropress= 73k
 
Runt 80 för borrning och material för kompis. Som drog ledningen själv från pump till hydrofor med mera.
65 meter. 1 meter till berg.

Ink spräckning av berg ska tillggas

Och i Sthlm län
 
Tack för input! (y) Fick tag i en firma som grannen använt för några år sedan. De har fast pris 100', då ingår borrning, pump, hydro-någon av dem, och flödesgaranti. Låter ju lite mer än vad ni angett. Begärde offert i alla fall så där lär jag ju se exakt vad som ingår. Återkommer...
 
B
Glöm inte kostnader för filter och annan vvs inne i huset om det inte finns sedan tidigare. Fick tillbaka vattenprovet nu som var allt annat än upplyftande. Arsenik, fluorider och saltvatteninträngning bjöds det på hos mig.
 
Vi har både järn, mangan, radon samt saltinträngning. För detta har vi köpt installerat utrustning för ca 60.000. ’dessutom tillkommer regelbunden service ca 3000 varannat år.

Till detta kommer borrning, pump med trefas. Ev grävning mellan borrhål och hydropress.
Skulle själv budgetera ca 150.000 för ett projekt idag.
 
Det visar sig att den andra parten har lite kontakter så han ska kolla upp vad han kan få för pris, men det lät som det skulle bli något billigare än 100'. Nu har vi i alla fall köpt oss lite mer tid för att kolla upp vad vi har för alternativ.

Trevlig helg!
 
Borrade i juni.

70m djup

25k grundkostnad sedan 600kr/extra foderrör har jag för mig. Allt som allt slutade det på 53k.

Sedan tillkom kostnad för...

...pump ca 20k.
...kabelrör + slang ca 35m ca 5k
...håltagning ca 1000kr
...el och vvs inkoppling ca 9k

Vi grävde själva med egen maskin.


Totalt ca 80k med allt.
Då hade jag hydrofor redan och behöver inga filter.
 
Update:

Har beställt borrning. Fick ytterligare två offerter, båda på ca 93.000kr. Den ena hade det som "ungefärligt mål" vid borrning till 80 meter, dvs det kunde bli både mer och mindre. Den andra hade det som takpris, kan bli mindre men inte mer, oavsett hur långt de behöver borra. I princip samma saker ingick i övrigt, så jag valde såklart den med takpris. De kommer (förhoppningsvis) i början av november.
Ingår gör Pump, hydropress, framdragning till huset och borrning. Får dra ut elkabel till pumpen själv, men det är bara tre-fyra meter så det går fort.
Eventuella filter tillkommer såklart, bara att hålla tummarna...

Tack för all input! (y)
 
B
Låter ändå ok. Framdragning till huset kan verkligen vara värt att få hjälp med beroende på vad det är för markförhållanden. Vi har nyss blivit klar med framdragningen (enbart helger har vi arbetat) och om ngn vecka blir det vvs inomhus samt eldragning. Näst på tur - bdt avloppsansökan.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Från där brunnen skall borras till anslutningen vid husväggen, den sträckan grävdes upp för ett par, tre år sedan så det kommer inte vara något problem att gräva upp där igen. (y)
 
B Bongtor skrev:
Borrade i sommar. 76m ner utan dragning in i hus men med pump för brunn och hydropress= 73k
Tja! Kan man få gärna kontakten på den borrfirman?
 
R
A Arif Vladi skrev:
Tja! Kan man få gärna kontakten på den borrfirman?
Vart ska du borra vilken kommun?
 
Hemfosa
Haninge kommun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.