Vi tittar på ett gammalt torp. Det är inte vinterbonat och har ingen uppvärmning på vintern idag. Det är litet, ca 40 m2.

Vad tror ni det skulle kosta att isolera invändigt ungefär, och vilken metod är bäst för gamla hus?

Jag vore tacksam för hjälp!
 
En regel som jag alltid har hört är att man aldrig skall tillläggsisolera från insidan. För brytpunkten mellan kallt och varmt flyttas i i väggen och därmed så drar man in kondensfukten längre in i väggen.
 
kostnaden beror ju också på hur tjock isolering man vill ha.. ju tjockare desto dyrare. Dock så blir det ju varmare. Dock så ökar risken för fukt problem då med.

Tjockleken beror på om ni har tänkt bo där året runt.. eller om ni tänker ha det som sommarstuga, och förlänga säsongen på våren & hösten..
 
Per-Erik, tänker nog vår och höst främst.
 
OM det är ett timrat torp skulle jag aldrig ge mig på att tilläggsisolera. För mycket pengar i förhållande till vad det ger. Dessutom blir det jobb med att flytta ut fönsterkarmar etc för att inte förstöra karaktären på huset. Däremot kan det vara idé att vindtäta timmerväggarna med papp eller asfaboard under panelen. Saknar huset panel kan man gå över timmervarven och se till att de är ordentligt tätade med husmossa/lindrev eller vad de nu använt.

Vi bor själva i ett timrat hus som endast har vindpapp och panel utanpå timret. Det som ökar energiförbrukningen är helt klart alla potentiella drag i väggar och golv.
 
isolera 95mm.. Det duger nog gott.. Ingen plast i väggarna i ert fall.!
Som Kasch säger så är det viktigt att få det vind tätt. annars kan man isolera ihjälsig.. det blir alltid kallt..
 
Säger som Kasch - är det ett timrat torp skulle jag aldrig i livet bry mig om att fundera över tilläggsisolering i väggarna!

Vi bor - året runt - i ett timrat hus som är 200 år och som helt saknar tilläggsisolering i väggarna. Man får ju se till att fönstren håller värmen bra (i vårt fall genom lösa innanfönster, tätningslister av lin och pappersremsor), att isoleringen på vinden är ok och förstås att stommen är lagomt tätad. Vi har en påse löst lindrev stående, som man enkelt knackar in i div springor mellan stockvarv, vid trösklar eller var man nu tycker det behövs. Klart! Lätt som en plätt och billigt. Och ni ska ju inte ens bo där året runt.

Är det däremot en plankstomme kan man ju behöva resonera annorlunda - mer info behövs därför om huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.