Jag vet att det här är en svår fråga, och att man kanske inte kan få ett svar mellan tummen och pekfingret, men kanske mellan tummen och armbågen...

Huset är ca 16 x 8 meter, har 12 fönster på entreplan och ett på vardera gavel på övervåningen. Två ytterdörrar. Höjden vet jag inte exakt, men skulle gissa på ca 7 meter från grund till nock.

Vad skulle det kunna kosta att putsa om huset? Den gamla putsen börjar släppa och som nybliven ägare så skulle jag gärna vilja få allt gjort på en gång istället för att ta lite varje år för all framtid!

Hur mycket sparar jag på att själv knacka ner den gamla putsen?

En bekant tipsade mig om att man skulle använda STO, vilket var dyrare men höll lägre...

Vad tror ni vi pratar om i pris? 100, 250 eller 400 tusen?
 
Hörde en kompis som bad om offert på ett stort funkishus, han skulle få pröjsa 300.000, vet inte hur stort hus han har men det är nog minst 10*10.
 
Jag har ett hus som är ca. 9x8m, 1½-plans med tre dörrar och fem fönster på bottenvåningen och fyra fönster på ovanvåningen. Vår omputsning kostade 130' varav nästan 30' var kostnaden för ställningen. Vi knackade ner putsen själva. Det skulle bli mycket dyrare om murarna skulle göra det (antagligen ville de inte göra det skitarbetet). Det tog 3-4 dagar och det gick åt ett par billiga borrhammare. Vi hade Finja-bruk offererat men murararna ångrade sig för att huset de hade gjort precis innan med Finja-bruk blev inte 100%-igt bra. Så det blev STO istället.
 
Med dom uppgifterna du kom med där så blir det verkligen ett ungefärligt pris :)
Det är mycket som spelar in, hur ser det ut under putsen idag? Räcker det med att knacka bort gammal puts eller är det fuktangripet bakom tex, att putsa direkt på tex Leca eller lättbetong som är slätt och fint är ju givetvis billigare. Att putsa på mexitegel gör ju materialkostnaden större.
Sen så tycket jag absolut att du kan knacka ner den gamla putsen själv för det sparar du ju in en del pengar på.
Vad det gäller materialval så är STO ett bra val men långt ifrån så mycket bättre än många andra tillverkare, dock har STO ett väldig stort sortiment och kunnig personal!
Vi jobbar med Caparol http://www.caparol.se/ , deras produkter kan du som privatperson handla i butik vilket inte är möjligt med STO.
Men för att ge en liten fingervisning så runt 700-1500kr/kvm beroende på underlag, om det ska tilläggsisoleras, putsas på mineralskivor, ska du ha omfattningar runt fönster och dörrar, hörn osv. Då räknar jag med armerat system med hörnvinklar och vinklar i fönstersmygar osv samt en genomfärgad gräng dvs ytputsen!

Lycka till med putsen!

Mvh
 
Redigerat:
Tog in offerter i Stockholm på att putsa på en mexitegelvilla på ca 215kvm "FASADYTA" när man räknat bort fönstren. (Men fönstren är egentligen jobbigare att putsa med vinklar och vrår) Mellan 250"-300" ville tre olika firmor ha inklusive byte av plåtbleck kring fönster osv. (Men vi skulle montera tillbaka samma stuprör och hängrännor som tidigare)

Här ingick att sätta nät före putsen osv men det behövdes ju inte knackas ner någon gammal puts.

Priserna vi fick låg alltså på ca 1500/kvm men jag har hört att man borde kunna få priser neremot 1000kr/kvm om det är lite mindre högtryck i byggsvängen än det är nu. Vi gick ut med offerterna i början av maj och då hade de flesta firmor fullt över sommaren och kunde först till hösten. Så dom som gav offerter hade antagligen tagit i lite extra för att vi vill ha det gjort redan till sommaren.

Att "slamma" fasaden i stället var endast marginellt billigare. Så det slutade med att vi behöll mexitegelfasaden i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.