Vi ska lägga en uteplats med marksten, ca 15-20 kvm. Stenen kostar ca 220 kr/kvm. Hur mycket kostar bärlager, sättsand och fogsand per kvm/kubikm?
 
Kostnaden i detta fall handlar ju väldigt mycket om transportkostnad, vilket kan skilja rejält. Själva materialkostnaden (gruset) är ju inte stor.

Kan du hantera ett helt lass grus t. ex.?

Istället för sätt/fogsand rekommenderar jag stenmjöl (= mindre ogräs och myror)
 
Kan du hämta själv med släpkärra handlar det inte om många hundringar. Till 15-20 m3 kan du väl nästan hämta fogsand alt 0,2 stenmjöl i hinkar.

Risken att ta hem såna små mängder med lastbil brukar vara att man får så mycket mer än man behöver. Jag beställde av lathet hem sättsand till ca 30m3 när det var klart såg man inte att jag rört det berg med sand som låg kvar.

ps. glöm inte fiberduken :)
 
Min plattläggare ville ha 2-5 till att sätta mur och plattor i . Myrorna gillar inte att vara där sa han!! Sant eller falskt? Vi får se.
Anders
 
Snailman
Anders_S skrev:
Min plattläggare ville ha 2-5 till att sätta mur och plattor i . Myrorna gillar inte att vara där sa han!! Sant eller falskt? Vi får se.
Anders

i byggmax brochyr står det att man ska ta makadam 2-3mm ca 5cm tjockt för att hindra ogräs och myror.
 
Anders_S skrev:
Min plattläggare ville ha 2-5 till att sätta mur och plattor i . Myrorna gillar inte att vara där sa han!! Sant eller falskt? Vi får se.
Anders
Han vet säkert bättre än mig. Fick tips om att foga med finaste stenmjölet för att det blir så hårt efter att ha blivit blött.
 
Linkan222 skrev:
Han vet säkert bättre än mig. Fick tips om att foga med finaste stenmjölet för att det blir så hårt efter att ha blivit blött.
Jag kollade med min kontakt som planerar/schaktar trädgårdar. Han rekomenderade att lägga stenmjöl både som bärlager och "sättsand", och hoppa över makadam, 0-18, 0-30 (eller liknande)?! Han brukar göra så på mindre stenläggningar. Dels sparar man in på frakten (när det bara blir ett lass) och vattnar man och kör med padda så blir det tillräckligt hårt till bärlager.

Jag behöver ca 2,5-3 kubik (en skopa), det tog han 600:- inkl frakt. Är det ett ok pris?
 
DT skrev:
Jag behöver ca 2,5-3 kubik (en skopa), det tog han 600:- inkl frakt. Är det ett ok pris?
Ja, det låter normalt, med korta leveransavstånd.
 
  • Gilla
Zkee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.