Jag ska bygga väggar och inreda min egen övervåning. Tänkte som brukligt sätta gipsväggar. De tänkte jag sedan måla med väggfärg. Tyvärr är jag dålig på att spackla. Eftersom jag vill att slutresultatet ska bli bra funderar jag på att låta en målare bredspackla alla väggar efter jag satt upp dem, sen kan jag måla dem själv. Hur mycket ungefär, tror ni en målare skulle ta för att bredspackla väggarna vid nedanstående planlösning? (Golvytan är 97kvm)

Spira194-ovan3-904x904.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätter du nya gipsväggar behöver du inte bredspackla, det räcker att spackla o slipa skarvarna och detta fixar du själv.
 
Japp, jag kommer att sätta nya gipsväggar. Men eftersom jag kommer att måla direkt på skivan är det viktigt att spacklingen av alla skarvar och skruvhål blir perfekta, så att de inte syns igenom. Och jag är verkligen helt kass på att spackla :(

Hur mycket skulle en målare ta för det jobbet tror ni?
 
M
Ingen aning vad en hantverkare kommer kosta, tyvärr. Du kan ju pröva att spackla en skarv själv (med limmad pappremsa osv) och se om resultatet duger. Annars är väl tipset att sätta upp en tunn/fin väv på väggen innnan du målar. Den kommer skydda så att du inte ser eventuella skavanker i spacklet, men också att du inte får så mycket sprickor när väggen rör sig lite.
 
Tidsåtgång 5min per skarv x3.
till detta kommer täckning av rum, 3 ToR resor, fast bilavgift, materialpålägg, spackel, slippapper, fikapauser

Jag antar det är slipningen o inte spacklingen du är orolig för, läs gärna tråden om Abranet så kanske du får inspiration att slipa själv.:)
 
Kostar nog en hel del, 20-30 000kr om du ska ha en vanlig firma, går ju alltid emd polacker eller dyl men svårt om det skulle vara några problem.

Ska du inte göra taket samtidigt?
 
Nimajneb skrev:
Tidsåtgång 5min per skarv x3.
till detta kommer täckning av rum, 3 ToR resor, fast bilavgift, materialpålägg, spackel, slippapper, fikapauser

Jag antar det är slipningen o inte spacklingen du är orolig för, läs gärna tråden om Abranet så kanske du får inspiration att slipa själv.:)
Hm, ja det ska jag kolla upp.
Eftersom det är nybygge kan jag inte använda ROT avdraget heller :(
 
Micke64 skrev:
Ingen aning vad en hantverkare kommer kosta, tyvärr. Du kan ju pröva att spackla en skarv själv (med limmad pappremsa osv) och se om resultatet duger. Annars är väl tipset att sätta upp en tunn/fin väv på väggen innnan du målar. Den kommer skydda så att du inte ser eventuella skavanker i spacklet, men också att du inte får så mycket sprickor när väggen rör sig lite.
Vad får jag för yta på väggen med väv?
Sätter man upp det som man sätter upp tapet?
 
Pumba skrev:
Kostar nog en hel del, 20-30 000kr om du ska ha en vanlig firma, går ju alltid emd polacker eller dyl men svårt om det skulle vara några problem.

Ska du inte göra taket samtidigt?
Man vill ju helst ha en duktig hantverkare så att resultatet blir bra.

Jo tänkte göra taket också, men där tänkte jag sätta huntonitskivor. Ingen spackling alltså :)
 
24000:-kr
 
Jag betalade 6000 kr till en målare för min övervåning på 75 kvadrat IK inkl grundfärg, målade gjorde jag själv. Han glömde dock ge mig kvitto...
 
M
En jäkla skillnad på 6000 kr och 24000 kr :).

Tack för länkarna. Är väv att föredra om man ska måla gipsskivor?
 
Ja, det kör jag alltid med. Slät glasfiberduk.
 
6000kr är väl ungefär vad som blir kvar. För en företagare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.