Har jag räknat rätt?

Mitt badkar rymmer 200 liter
Elkostnad: 80 öre drift + 70 öre nät per KW/h
Huddinge vatten: 18kr/m3
Värma 100 liter vatten från 10 grader till 40 grader (badtemperatur): 4,18 (kJ/l) * 100 * 30 = 12540 kJ = 3,48kWh
Bergvärmepumpen har en verkningsgrad på ca 75%, dvs kostnaden för att värma vatten är en fjärdedel jämfört med el.

Beräkning:
Kallvatten = 18 * 0,2 = 3,20kr
Värma vattnet = 2 * 3,48kWh * 1,50kr * 0,25 (bergvärmepump) = 2,61kr

Totalt: 5,81kr per bad

Kan detta verkligen stämma?
Att det kostar mer för vattnet än vad det kostar att värma upp det känns konstigt.
 
Nja, vid varmvattentillverkning så brukar man enkelt säga cop 2 till skillnad mot vid radiatordrift cop 4.

Edit: Borde kunna bli 2 * 3,48kWh * 1,50kr * 0,5 = 5,22 kr :confused:
 
Redigerat:
sune73 skrev:
Nja, vid varmvattentillverkning så brukar man enkelt säga cop 2 till skillnad mot vid radiatordrift cop 4.

Edit: Borde kunna bli 2 * 3,48kWh * 1,50kr * 0,5 = 5,22 kr :confused:
Så 8,42kr per badning?
Ganska dyrt tycker jag...
 
yakumo skrev:
Så 8,42kr per badning?
Ganska dyrt tycker jag...
Dyrt, relaterat till vad ?
 
FAst du fyller väl inte badkaret helt fullt innan du hoppar i? En normal person väger väl ca 65-95kg beroende på längt och omkrets och därmed så tar de upp ganska exakt lika många liter i badkaret. Om du dessutom har en liten marginal till kanten så att vattnet inte rinner över så kan vi nog anta att du bara fyller badkaret med ca 100 liter vatten. Då blir ju kostnaden bara 4,21kr per bad.
 
yakumo skrev:
Så 8,42kr per badning?
Ganska dyrt tycker jag...
Tycker jag med! Dock betydligt billigare än direktel som då borde kosta 13,64 kr

Edit: Undrar vad en dusch kostar, halva?
 
Redigerat:
sune73 skrev:
Tycker jag med! Dock betydligt billigare än direktel som då borde kosta 13,64 kr

Edit: Undrar vad en dusch kostar, halva?
Badkaret är på drygt 300 liter. jag gissar att vi brukar fylla med 200 liter innan vi hoppar i.
 
sune73 skrev:
Tycker jag med! Dock betydligt billigare än direktel som då borde kosta 13,64 kr

Edit: Undrar vad en dusch kostar, halva?
Du får ta en hink och mäta hur många liter per minut du använder. Snabbdusch är billigare, men tonårsdusch kostar mycket mer än att bada.
 
AnneFi
Skönt att veta när man badar lite för ofta.
Har badat tre dagar i veckan den senaste månaden då det är det enda som lindrar min gravida rygg efter en dag på jobb
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Även om det kostar 12kr att bada är det fortfarande bara 1/4 av en stor stark på ett lite enklare hak.

Vad som är dyrt resp billigt beror helt på vad man jämför med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Är nätavgiften verkligen 70 öre? Låter orimligt tycker jag.
 
Mikael_L
Ja det verkar vara hemskt mycket pengar.

Men jag kommer ändå att fortsätta med mitt bad dan innan julafton, varje år, som tidigare.
Skall nog inte dra ner på det till varannat år ... ;)
 
  • Gilla
jeppeknaster och 9 till
  • Laddar…
Tur att jag fyllde upp badkaret med tre små söner tidigare idag...

Då sparade vi kanske nån krona plus att det är kul att plaska med dem...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Skönt att veta när man badar lite för ofta.
Har badat tre dagar i veckan den senaste månaden då det är det enda som lindrar min gravida rygg efter en dag på jobb
100:- i månaden måste vara den billigaste rehablitering man kan hitta;)

Eller om man ser det som njutning, var kan man få en upplevelse för 8:-, det är ju priset bara för kassarna när man varit och handlat :)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
AnneFi
AndersS skrev:
100:- i månaden måste vara den billigaste rehablitering man kan hitta;)

Eller om man ser det som njutning, var kan man få en upplevelse för 8:-, det är ju priset bara för kassarna när man varit och handlat :)
Ja det är ju ingenting om man jämför med andra saker. Mitt största problem är att det känns slösaktigt med vattnet.

Kostar oss lite mer också eftersom vi har en genomströmsvärmare på vår panna måste jag ställa den på extra VV. Men vi hade använt 1100 kwh i oktober och det var ju inte så farligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.