Hej Har en bosch tvättmaskin med idos tvättmedelspåyllning. Det började slamra om maskinen. Det visade attngt med just idos lossnat och hängde och slog i trumman. Vi kör utan idos nu och häller i per gång men märker att det typ läcker tsköljmedel så det inte blir ordentligt urskilja. Vi kan ju välja att inte använda sköljmedel men börjar misströsta.
Laga eller köpa ny? Bosch wawh2699sn/09. Köpt 2016. Gått tufft med många maskiner fram till 2020. Lite lugnare efter det. Tacksam för tips.
 
Dess bästa tid är nog ute, tror inte det lönar sig att reparera en 7 år gammal maskin om ni inte gör det själva
Tvätta så länge maskinen går, tvättmedel och sköljmedel kan ni tillsätta manuellt.
 
F fribygg skrev:
Dess bästa tid är nog ute, tror inte det lönar sig att reparera en 7 år gammal maskin om ni inte gör det själva
Tvätta så länge maskinen går, tvättmedel och sköljmedel kan ni tillsätta manuellt.
Ja det får bli så. Verkar dyrt annars .Men vart sätter man till sköljmedel om man inte kör idos?
 
Behöver ni sköljmedel?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
K kickis2 skrev:
Ja det får bli så. Verkar dyrt annars .Men vart sätter man till sköljmedel om man inte kör idos?
Varför ska du ha sköljmedel, vill du inte ha ren tvätt utan parfymrester?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Finns parfymerat tvättmedel, sköljmedel är för pöbeln…
 
F fribygg skrev:
Varför ska du ha sköljmedel, vill du inte ha ren tvätt utan parfymrester?
Blir så statiskt på vintern utan sköljmedel. Så jo helst vill jag faktiskt ha det😊
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Använder du inte idos för att elektroniken har lossnat eller för att det är läckage ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Använder du inte idos för att elektroniken har lossnat eller för att det är läckage ?
För att den inte funkar som den ska av ngn orsak. Använder jag den får jag e:00. Och så känner man att det är medel kvar i vilket fall på gummilisten
 
K kickis2 skrev:
För att den inte funkar som den ska av ngn orsak. Använder jag den får jag e:00. Och så känner man att det är medel kvar i vilket fall på gummilisten
Använder man sköljmedel kommer det finnas rester på både maskinen och textilierna efter tvätt.
 
F fribygg skrev:
Använder man sköljmedel kommer det finnas rester på både maskinen och textilierna efter tvätt.
Har inte varit så som det är nu innan grejen lossnade
 
H
Har du sett vad som slår i trumman?
Vanligt fel med dessa är att el delen släpper i fästet så slår det i trumman tills kablarna släpper.
Funkar inte idos som det ska.
Jag lödde om kablarna och sätte upp delen med ett par buntband.
En lagning som kosta 30 minuter och säkert 2-3 kr i buntband.
Sen har min maskin gått i 1 år nu utan problem.
 
H Hallerudsbo skrev:
Har du sett vad som slår i trumman?
Vanligt fel med dessa är att el delen släpper i fästet så slår det i trumman tills kablarna släpper.
Funkar inte idos som det ska.
Jag lödde om kablarna och sätte upp delen med ett par buntband.
En lagning som kosta 30 minuter och säkert 2-3 kr i buntband.
Sen har min maskin gått i 1 år nu utan problem.
Det var eldelen. Vi är inte lika händiga som dig så måste ta ut tekniker. Frågan är ju om det är en billig sladd eller nåt dyrt för flera tusen. Är det värt att ta ut ngn när maskinen är 7 år gammal
 
H
K kickis2 skrev:
Det var eldelen. Vi är inte lika händiga som dig så måste ta ut tekniker. Frågan är ju om det är en billig sladd eller nåt dyrt för flera tusen. Är det värt att ta ut ngn när maskinen är 7 år gammal
Troligt är att det har slagit i trumman och en sladd är av.
Men teknikern byter hela delen som är dyrare.
Mig personligen skulle kanske inte använt tekniker på en så gammal maskin.
Ska inte många minuter innan det är dyrare än värdet på maskinen tyvärr.
 
Som redan indikerat - sköljmedel är inte livsnödvändigt och det ger ett lager kvar på kläderna (som då agerar antistat för att det drar till sig en smula fukt) och i maskinen och för vissa kan också ge allergier/eksem i tex. underliv efter resårer på kallingar/trosor och bälteslinjen eller strumpkanter på benen och som det kan ta lång tid att inse att det beror på sköljmedlet eller tvättmedlet...

Min far stönade och svor länge när insikten kom efter flera års eksem på dessa ställen och helt plötsligt blev friskt när morsan hade bytt tvättmedel/sköljmedel för att 'den vanliga' var slut i affären och senare köpte den 'vanliga' igen och problemen kom tillbaka och först då insåg sambandet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.