Hej alla.
Vi har byggt en ny övervåning. Nu ska vi dra upp till den nya våningen vatten, vattenburen värme samt avlopp. Detta är vad som ska göras i fas 1. (fas 2 blir att installera vattenburen golvvärme)

Nu har jag fått offert på fas 1, men har ingen aning om vad en vettig prisbild är.

Detaljer fas 1:
Avlopp: Hakar sig på befintlig avluftningsrör som lägligt nog ligger ca 5 meter från tänkt badrum. Avloppet skall sedan grenas upp till toa, dusch, handfat samt avluftning.

Värme: Skall dras upp till en förtjockad innervägg mot badrummet. Där ska i fas 2 all kringutrustning som golvvärme systemet kräver placeras. Hakar sig på befintligt radiator system. Sträcka att dra i denna fas ca 8 m.

Vatten. Även det ska bara dras upp ”blint” i det nya tänkta badrummet. Hakar sig på direkt på inkommande vatten. Sträcka att dra ca 10 m.

Huset är ett 60-tals kedjehus, och ligger i Uppsala.

Offerten jag har just nu är på 23.000:- för detta jobb, inkl ROT, inkl moms. Är det bara att slå till eller ska jag vänta in fler offerter?

En annan fråga. De jag pratat med tycker att den bästa lösningen för golvvärme är att först lägga spån, sedan frästa skivor (ex LK Spårskiva EPS 12 (inkl fördelarplåt)). Sedan ”ytgolvet” på det. Då det just nu är öppet till bjälklaget så undrar jag varför man istället inte lägger värmeplåtar direkt, och sedan golvspån på det (ex LK Bjälklagsplåt 16). (Dock ej i våtutrymmet).
 
För det första är det nästan helt omöjligt att ge dig ett pris på arbete och material utan att ha sett hur det ser ut hemma hos dig, Eller åtminstonde sett en ritning på hur det är tänkt,

Ang golvvärmen tycker jag att det vore dumt att lägga 12 mm slang, man måste ju lägga fler slingor och tätare ju klenare dimension man har, nu har jag visserligen ingen erfarenhet av LK's golvvärme men oftast när jag lägger golvvärme i träbjäklag andvänder jag Uponors golvspånskivor (vanliga golvspån med frästa spår i) man fräser vändningarna sen trycker man i värmeplåtarna och rullar ut slangen som är 17 mm, därefter lumpap sedan önskat ytskikt fungerar utmärkt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.