Hej!
Vi har börjat hyra ut ett rum via Airbnb på kortare perioder (dagar, veckor). Det gick ju som tåget och är dessutom kul. "Problemet" är att det börjar bli lite större belopp och att jag hittade ett utlåtande på Skatteverkets hemsida:
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/350167.html?date=2015-12-18

Hyr du ut på längre perioder finns inga gränser och du får dessutom 20% plus 40.000kr i schablonavdrag innan inkomsterna skall tas upp till (kapitalinkomst-)beskattning. Detta för att lösa bostadsproblemen i landet. Det är väääldigt generöst om man jämför med inkomst av tjänst med marginalskatt på närmare 60%.

Hyr du däremot ut på kortare perioder, så bedriver du snart en "hotell-liknande verksamhet" och där skall det läggas 12% moms på priset.

Jag kan köpa resonemanget (under egoistiska protester!), men hur skall det gå till rent praktiskt?! Är det någon som har samma "problem" och luskat ut det?

Skall du betala in moms, så måste det vara via ett företag (antagande). Hyr man ut momsfritt till sitt eget bolag på "lång tid" och tar upp dessa inkomster "normalt" (utan schablonavdrag eftersom det är uthyrning till eget bolag)?

Konstigt att Skatteverket inte har exempel på detta - jag förmodar att det borde beröra en och annan i "delningsekonomin" där ute? :rolleyes:
 
Kör ni uthyrning enbart sommartid eller året runt? Är det sommartid m.m och inte hela året känns det som att du kan tuffa på som vanligt. I annat fall kan du ju alltid ringa SKV eller maila och fråga om det finns någon rekommendation eller dom på detta.
 
Vi hyr ut större delen av året och frågan är om vi skall stoppa uthyrningen strax innan vi nått 50.000kr i år, vilket låter enklast. Men inför nästa år (om det kan bli aktuellt med två rum - barnen börjar bli stora...) vill man ju veta exakt vad som gäller.
 
Redigerat:
Nu har jag skickat en fråga till vårt kära Skatteverk!
Jag återkommer med svar här. (y)
 
  • Gilla
Nybyggerska och 2 till
  • Laddar…
21:an skrev:
Nu har jag skickat en fråga till vårt kära Skatteverk!
Jag återkommer med svar här. (y)
Nå, fick du något svar?
 
Ledsen att det tog tid. Livet kom emellan... Har mailväxlat en del nu och bilden börjar klarna.
Hyr du ut för mer än 50.000kr och perioder kortare än fyra månader under minst 16 veckor konkurrerar du med hotellnäringen och hotell-lobbyn (det var väl kul?) har uppmärksammat makterna om detta. Då skall du betala moms på hela beloppet. Du skall lägga på 12%.
Inkomsterna exkl moms tar du fortfarande upp som inkomst av uthyrning av privatbostad.
Hur redovisas då momsen? Det var den ursprungliga frågan. Det finns ingen information om detta på Skatteverkets hemsida (än), vad jag kommit fram till.
Är du ensam fastighetsägare så startar du en enskild firma och registrerar dig för moms. Notera att hyresintäkterna inte tas upp som inkomst av näring och du får inte göra några avdrag för omkostnader i och med att de skall täckas av schablonavdragen (20% resp 40.000kr). Däremot för du göra avdrag för ingående moms i momsredovisningen för varor och tjänster som härrör sig till uthyrningen för de poster som kan knytas till att den är just kortvarig, dvs förmedlingsavgifter, lakan, handdukar, schampoo, te, kaffe och annat som ingår i hyran.
Är ni flera fastighetsägare kan var och en ha en enskild firma och fördela momsen enligt ägarproportionerna. Alternativt, och det verkar enklare, kan ni registrera ett sk enkelt bolag och registrera en av ägarna som representant. Då får man ett reg-nummer och eget skattekonto att redovisa mot (bra om man redan har en enskild firma med annan verksamhet). Hur enskild firma, enkelt bolag och momsredovisning fungerar finns på Skatteverkets hemsida.
Det var varken enkelt eller självklart, men så har jag tolkat svaren jag fått på mina frågor.

Lite mer avancerade frågor, som t.ex. städhjälp med RUT-avdrag kombinerat med momsplikt på en kapitalinkomst har jag inte vågat fråga om... Det är dessutom inte aktuellt för vår del.

Lycka till!
 
Oj, jag var trött innan jag läste om reglerna, lite mer trött nu. Heja staten!
 
  • Gilla
21:an
  • Laddar…
Jag tror att den här soppan beror på en krasch mellan EU-regler kring ekonomisk verksamhet som skall vara momspliktig (gemensamma regler är ju bra, sk harmonisering) och de svenska skattereglerna kring uthyrning av privatbostad OCH hotell-lobbyns krav på jämlik konkurrens. Det blir en ologisk och krånglig kombination. Så in i vassen att det inte ens finns tydliga instruktioner på hur man skall göra. Jag tror samma (o)logik gäller om du säljer tillbaks el från exempelvis solceller på en privatbostad. :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.