hej

Har en IVT AirX luft/vatten som är installerad i garaget, i garaget sitter det en fläktkonvektor som är påkopplad ganska tidigt på slingan, ja ni ser själv , direkt ovanför anläggningen. Konvektorn stoppar inte vatten-flödet utan den styrs endast genom att starta och stänga sina fläktar. Numera försöker jag hålla 10-12c i garaget och det resulterar i att kovektorn går inte så stora delar av året så då tänker jag att då blir dessa rören bara en loop.

Kortsluter inte denna slinga så värmepumpen får högre returvatten än den bör? Jag tycker att innan det blir riktigt kallt så stänger sig VP ofta och det gör den väl när returen blir för hög. Se röda steck på bilden.

Jag är lite inne på att ta dit en VVSare och få ditsatt en vanlig hederlig termostat som stänger flödet för just denna konvekor så man kan ha termostaten på tex 10c så alltid när det går vatten till konvektorn är fläktarna redan igång och det sker värmeuttag.
 
  • VVS-installation med cirkulationspump, rör, ventiler och mätare i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst finns det termostater som reglerar på returtemperatur. Om man tex ställer den så att den inte släpper varmare returvatten än 20grader så skulle det ju fungera.
 
Du bör har en termostat på konvektorn, nu blir det som du säger kortslutning över den, troligtvis är flödet ganska högt genom. Med en termostat kan du ställa värmen/flödet och få en kallare retur till VP. Samt att det blir mer flöde till övrigt i huset.
 
J jonaserik skrev:
Du bör har en termostat på konvektorn, nu blir det som du säger kortslutning över den, troligtvis är flödet ganska högt genom. Med en termostat kan du ställa värmen/flödet och få en kallare retur till VP. Samt att det blir mer flöde till övrigt i huset.
Ja precis det var så jag med tänkte, som det är nu är returen lika varm som tillopp.

Är det bra att blanda konvektor med vanliga radiatorer? Jag har även en konvektor på ovanvåningen men det är många meter bort så det påverkar nog inte lika mycket , men ändå , samma princip bör det ju bli där.
 
Ja, det fungerar ju om fläkten går kontinuerligt, om du vill styra med fläkten är det en sämre lösning.
 
T TobiasK233 skrev:
Är det bra att blanda konvektor med vanliga radiatorer
Spelar inte så mycket roll, så länge tempen från VP klarar det, den på ÖB är säkert på samma matning som allt annat. Du får känna på rören till den övre, hur det känns, normalt behövs inte så hög temp på en våning högre upp.
 
J jonaserik skrev:
Spelar inte så mycket roll, så länge tempen från VP klarar det, den på ÖB är säkert på samma matning som allt annat. Du får känna på rören till den övre, hur det känns, normalt behövs inte så hög temp på en våning högre upp.
Ja det stämmer att den på ovanvåningen är på samma matning som övriga radiatorer i huset (10st totalt) så det spelar kanske mindre roll, jag börjar med att sätta termostat på den i garaget och ser hur det ter sig.

Tack för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.