Om vägguttaget för tvättmaskinen är fel kopplat och orsakar kortslutning (Jord och nolla??), kan det orsaka fysisk skada tex "hål" i en del som "reglerar värme" baktill på tvättmaskinen innanför en plåtskiva (som skruvas bort) och göra tvättmaskinen strömförande???
 
Nej. Vem påstår det? Tillverkaren av tm?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det vore nog bra om du beskriver situationen lite bättre, Vad har hänt, och hur var det felkopplat.

Det fel du skrev om (kortslutning nolla-jord) kan inte orsaka skada på någon apparat. Men om det ex. är en trefas grupp (inte ovanligt att man har en trefasgrupp där en fas används till tvättmaskin och en annan fas till torktumlarer), och om nollan i matningen inte kopplas in, eller släpper, Då kan det bli överspänning på en av maskinerna, Och det kan ställa till diverse skador.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Vem påstår det? Tillverkaren av tm?
H hempularen skrev:
Det vore nog bra om du beskriver situationen lite bättre, Vad har hänt, och hur var det felkopplat.

Det fel du skrev om (kortslutning nolla-jord) kan inte orsaka skada på någon apparat. Men om det ex. är en trefas grupp (inte ovanligt att man har en trefasgrupp där en fas används till tvättmaskin och en annan fas till torktumlarer), och om nollan i matningen inte kopplas in, eller släpper, Då kan det bli överspänning på en av maskinerna, Och det kan ställa till diverse skador.
Tvättmaskinen började orsaka att säkringen gick hela tiden.

Först var det en elektriker som sa att vägguttaget är fel kopplat (kortslutning pga jord nolla), sedan sa en annan elektriker att det inte var fel på vägguttaget utan endast fel på tvättmaskinen.

Tekniker/Reparatör från Electrolux hittade det fel jag nämnde (han gav inte mer detaljerad förklaring) och har beställt en ny del.

Jag har en tvättmaskin med inbyggd torktumlare. Har ingen aning om det är en trefas grupp (spelar det någon roll med en combo tvättmaskin?).

Nu är jag orolig att första elektrikern var korrekt om vägguttaget och när min tvättmaskin blir lagad så kommer den gå sönder igen
 
Kortslutning mellan jord och nolla i uttaget löser ingen säkring. Om du inte har en JFB så fungerar allting som vanligt. Ingenting i uttaget kan orsaka att TM går sönder.

Jag antar att ni har konstaterat nu att det är TM som orsakar kortslut mellan fas och nolla eller jord.

Och jag antar att uttaget är reparerat?

Då kan du vara lugn.

PS. Om TM står i badrummet så måste du ha en JFB som skyddar uttaget.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kortslutning mellan jord och nolla i uttaget löser ingen säkring. Om du inte har en JFB så fungerar allting som vanligt. Ingenting i uttaget kan orsaka att TM går sönder.

Jag antar att ni har konstaterat nu att det är TM som orsakar kortslut mellan fas och nolla eller jord.

Och jag antar att uttaget är reparerat?

Då kan du vara lugn.

PS. Om TM står i badrummet så måste du ha en JFB som skyddar uttaget.
Min TM är i badrummet och jag har en JFB (menar du jordfelsbrytare??).

Ingenting har gjorts med uttaget pga att den andra elektriken (samma företag som installerade det) sa att det inte var fel på uttaget (den första elektriken som kom på jour tid från ett annat företag sa att det var fel på uttaget).

Tekniker/Reparatör från Electrolux sa att det var endast fel på tvättmaskinen.

Så du menar att jag inte behöver vara orolig???
 
Visst kan du vara orolig men att det blir samma fel på din tvättmaskin är inte särskild troligt och absolut inte beroende på någon felkoppling i ett uttag
 

Bästa svaret

Det låter som att den förste elektrikern inte var erfaren utan försökte dra en vals.

Med en JFB (jordfelsbrytare) så kan inte uttaget vara felkopplat och det kan inte finnas fel som att jord och nolla ligger ihop. Så uttaget är friskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.