Satt och funderade på alla stackare vars mobiltelefoner eller laddare hade orsakat bränder.
Hade en JFB hjälpt dom i detta fall? Medierna skriver ju inte något om anledning eller vad som kunde ha hjälpt, dom har nog inte ens tänkt på detta :(
 
Inte mot brand. Laddaren har ju ingen skyddsjord så det finns inga fel som kan få en JFB att lösa.

Däremot ger en JFB alltid personskydd ifall det skulle bli isolationsfel så att 230 V kommer ut på USB-sidan. Det finns ju en chans att personen tar i en jordad del samtidigt med USB-kontakten.
 
Precis, och det är tveksamt om även överslagsdetektor (som man har i bla USA, men inte här) hade hjälpt.

Det enda som kan hjälpa är en fungerande säkring i apparaten och det är det lite si och så med. Att lösa sådana här problem, dvs ren överlast i underdimensionerade/felaktiga apparater för små effekter, i anslutningsnätet är mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Tom i teorin.
 
hsd
Orginalladdare har hitils inte orsakat brand eller personskada
piratladdare däremot, en del har tom fått försäljningsförbud.....
 
Jag tänker att det förutom piratladdare kan bero på:
- Laddning med dator/mobil liggande i mjuka möbler
- Övertäckning av dator/mobil med kläder, filtar täcken
- Underlåtenhet att byta ut skadade produkter med glapp sprickor mm

Känner mig inte så orolig men man undrar ju...
 
hsd skrev:
Orginalladdare har hitils inte orsakat brand eller personskada
piratladdare däremot, en del har tom fått försäljningsförbud.....
Nu har ju i för sig Apple återkallat en massa laddare just på grund av att dom kan överhettas:
https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Så det gäller nog inte bara pirat...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som av en händelse så råkade jag tidigare idag snubbla på en länk där en original iPad-laddare järförs med en piratkopia av samma modell: http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-ipad-chargers-pricey.html?m=1

Man har struntat i ungefär allt som har med säkerheten att göra i piratkopian, och använder bara det absolut nödvändigaste i komponentväg för att få en till synes fungerande produkt. Det saknas inte bara skydd mot brand, utan isoleringen är helt åt skogen, samt att strömmen den levererar är allt annat än ren.

Jag är inte förvånad att dessa kopior orsakar bränder. Själv köper jag alltid produkter av välkända etablerade namn när det ska anslutas till 230V, för att jag anser att säkerheten är värd den extra kostnaden.
 
peternicklas
Är väl inte bara laddaren som har skapat problem. Ett antal batteri har expoderat och sedan tagit eld. Fram för allt har det gällt äldre telefoner som t.ex. 4S.
 
Originalladdare är inte så jäkla bra de heller.
Jag blev grillad på en iphone 4S som blev 230v i hela telefonen vid laddning utomlands, det var med en originalladdare.
Det var ett jäkla pill att få bort telefonen från uttaget men den överlevde konstigt nog.
 
Till att börja med ska man nog inte oroa sig för mycket för bränder i laddare, de är relativt ovanliga.

attachment.php?attachmentid=139774.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är annars mina ideer om hur man ska skydda sig.

Enkla och billiga åtgärder:
Flera sammankopplade brandvarnare
Jordfelsbrytare (självklarhet ändå)
Ta ur laddarna när de inte används
Kolla av laddarna, släng sådana som verkar bli väldigt varma vid användning.

Mer komplicerade åtgärder:
Rökdetektorer kopplade till larmsystem med uppringning, så att man får larm ävem om man inte är hemma.
Inbyggda USB-uttag kopplade till en strömbrytare bredvid, så att man kan slå av uttagen då de inte används.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Pumba skrev:
Originalladdare är inte så jäkla bra de heller.
Jag blev grillad på en iphone 4S som blev 230v i hela telefonen vid laddning utomlands, det var med en originalladdare.
Det var ett jäkla pill att få bort telefonen från uttaget men den överlevde konstigt nog.
Jag har hört nånstans att man inte ska stoppa in telefonen i uttaget ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.