Hej på er!
För att göra en lång historia kort, var lite stressad och blev färgblind när jag kopplade in torktumlaren så jag la nollan på fasen. Hur det gick förstår dom flesta :)
Nu till min fråga, proppen gick men jordfelsbrytaren löste inte ut?
Ska den inte göra det? Den installerades av elfirma för ett par år sen så jag räknar med att det är rätt installerat men blev lite fundersam.
 
En säkring skyddar mot kortslutning/överbelastning, en jordfelsbrytare mot felströmmar.
I ditt fall skapade du en kortslutning som jordfelsbrytaren inte är gjord för att detektera.
Så beteendet är korrekt.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Härligt, tack för snabbt svar. Då kan jag släppa det!
 
Vad menar du med att du la nollan på fasen? Är det en fast installation?
 
men en torktumlare är väl bara en elmotor och ett värmeelement.
Alltså finns väl bara 2 trådar från torktumlaren att ansluta förutom skyddsjord?
Din torktumlare är väl bara 1-fas?
Och i så fall borde det inte spela någon roll om nolla och fas förväxlas. Det är väl 230 V växelström?

Ungefär som en glödlampa, den bryr sig inte om, och vet inte heller, om den har fas eller nollan på mittstiftet på E27 sockeln.
Den lyser lika glatt för det. (dock skall man klart bryta fasen till en lamparmatur, och inte nollan. Men det är en annan sak).

Du kanske menar att du kopplade fasen till skyddsjord?
Du uttrycker dig oklart.
 
Redigerat:
Mikael_L
Om du la nollan på fasen, var la du fasen då?

Jag fattar faktiskt inte riktigt, om det nu inte är en trefas TT så borde det egentligen hänt något alls.


edit: tvåa ... :)
 
Många hushållsmaskiner har flera plintar som kopplar till samma fas för att de skall stöda både trefas, tvåfas och enfasinkopplingar. Sedan brukar det ligga överbryggande metallbleck också.

Detta är troligen inte svårare än att TS har skruvat in fas och nolla på två olika plintar, men att dessa varit ihopkopplade via bleck eller i konstruktionen. Bara en spekulation från min sida utifrån hur dessa apparater brukar se ut...
 
Om vi nu måste rodda i min misär :)
Trefasuttag, ena fasen går till tvättmaskin, ena är kopplad till torktumlare.
Nollorna ligger ihop och även jorden.
Det var så det var kopplat när jag tog loss det. När jag sen satte tillbaks det la jag inte ihop nollorna igen utan satte av oklar anledning torktumlarens nolla på en fas.

Nu till nästa fråga, är det här något som kan tänkas täckas av drullen?
 
Mikael_L
Ahh, du råkade koppla torktumlaren fas till fas och fick 400V på den. :(

Ja det var ju trist. Kan man vända sig till f-bolaget tro? Det är kanske lite magstarkt att försöka få ut ersättning för ett fel som begicks tillsammans med ett lagbrott ...

Men det felet ska dock inte alls lösa ut JFB, men troligen en eller två säkringar p.g.a den betydligt högre strömmen som går genom maskinen vid 400V-drift.
Ett 2300W värmeelement drar 10A om det är matat med 230V och 17,4A vid 400V.
Så din JFB och säkring har troligen betett sig precis som de ska.
 
  • Gilla
anderna
  • Laddar…
Jo, två proppar gick.
Inte hela världen, läropengar kallas det visst :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L,

anderna skulle kunna vara behörig elektriker, även om han här inte skryter med det i just denna tråd. Även behöriga elektriker gör tabbar, ja till och med betalar med sitt liv för tabben. Då kallas det olyckshändelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
anderna
  • Laddar…
Mikael_L
Arnodt skrev:
Mikael_L,

anderna kanske är behörig elektriker, även om han här inte skryter med det i denna tråd.
Ja så kan det naturligtvis vara...

Assumption is the mother of all fuck ups ;)


Dock, ofta, men inte alltid, kan behöriga elektriker själva funktionen hos säkringar och JFB såpass bra att denna frågan inte skulle behöva ställas här.
 
anderna, att säkringarna brunnit, har kanske skyddade dina maskiner.
Så de inte är totalförstörda?
Har de klarat sig?

En säkring löser ut mycket snabbt, så det borde inte hunnit uppstå så hög värmeeffekt i värmemelement i torktumlaren.
 
Mikael_L
Finns det elektronik i maskinen så rök den troligen på 2/10 sekund, max.
Men värmeelementen och motor kan dock klarat sig.
 
Maskinen gav en felkod efteråt men nu är det stendöd.
Vet inte om det sitter nån säkring i själva maskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.