Hejsan. Jag ska bygga en innervägg varpå köksskåp ska fästas, både bänk och vägg. På vilken höjd över golv ska jag sätta kortlingar? Ikea-kök beställt men detta borde vara standard eller?

mvh
/Dan
 
För väggskåpen beror det på skåphöjden (70 eller 92 cm) och hur högt upp du vill sätta dem...

För bänkskåpen behöver du inga kortlingar om du monterar dem på en stödregel/list.
Har du spån/OSB/plyfa i väggen skruvar du stödlisten i den och fäster bänkksåpen med vanlig träskruv.
Har du bara gips i väggen kan du spika eller skruva listen i väggreglarna (det kan ju bli så att någon ända av listen hamnar mellan reglarna men då kan man fästa med en molly just där) och fästa skåpen med skruv och plugg.
 
Det finns ingen generell standard på hur högt man behöver sätta kortlingarna. Det beror på valt kök och även inom samma serie finns det skillnader. Det skiljer tex mellan standard-, kontinental- och fullhöjdsskåp. Om du har ett skåp för mikro så kan det finnas ytterligare behov av kortling också.

Ikea har dock standardiserat sitt eget sortiment ganska bra men bäst är att fråga dom på Ikea efter montagebeskrivningarna för just dom stommarna du har valt.
 
Ursäkta TS men får jag lov att fråga lite snällt till nån som vet?
Vi skall också bygga innervägg för att få rakare och bättre fäst åt kökstommarna, skall man använda OSB eller gipsskivor eller både och utanpå reglarna. Vi har ett trähus... Blir glad om någon har svar :)
 
Tack, jag ringde Ikea och de sa 6cm under respektive skåpskant vilket blir 800mm från golv för bänkskåp och 2270mm från golv för väggskåp (92cm). Centrum avstånd. Jag satte kortlingarna så. Innerväggen blir dubbel gips mot kök (en inre skiva med dörröppning som jag inte tar bort) och 1x spån + 1x gips ut mot v-vrum så jag lätt kan fästa saker på väggen senare. Jag kommer även fästa en kortling så man kan hänga upp TV-fäste på väggen. Alla reglar ritar jag in i en ritning även om man kan leta med instrument senare. Jag tycker det är märkligt att man inte får byggritning med el-schema när man köper hus. Köper man en brödrost får man ju bättre bruksanvisning.
 
Med spån plus gips behöver du inte veta var reglarna sitter för att hänga upp tv.

Vad gäller kortlingen för IKEA´s överskåp så mät noggrant innan du sätter upp den, för deras mått gör att du normalt får 50cm mellan bänk och skåp, du kanske vill ha bänken något högre och även lite mer gap mellan bänk och överskåp. Själv tycker jag att 50cm är i snålaste laget och vill gärna ha närmre 60cm, med 50cm så är det så lätt att man slår pannan i överskåpet när man står och skär kött eller bakar.
 
Tack Ahlesten, det låter ju vettigt. Jag ska kolla vad som känns okej och hur mycket mån det finns uppåt (70tals radhus med 241 till gipset). Satte kortlingarna igår men de är skruvade så de går ju att flytta. Spånskivan är kanske nog även för framtiden.
 
Med begränsad takhöjd blev beslutet att köra på IKEAs normer, kanske plus någon centimeter. Jag slår nog inte pannan i skåpen oftare med detta eftersom min kroppslängd ändå flyttar pannan över skåpen hur jag än skulle göra ;), men jag fattar vad du menar. Inga räta vinklar gjorde jobbet ganska drygt, huset ej platsbyggt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.