Hej! Vi håller på att totalrenovera och har nu kommit till uppbyggnaden av ett nytt badrum. Den enda existerande väggen är i dagsläget ytterväggen. Vi ska alltså upp med resterande 3 väggar. Idag är golvet på platsen uppbrutet ner till bjälklaget. De nya väggarna kommer alltså att ställas direkt på bjälklaget. Nu undrar jag över hur långt det får vara mellan bjälkarna för att väggen ska bli stabil? Bör vi kortla mellan de bjälkar som går vinkelrätt mot väggen, så att hela syllen har underlag?

Vi väger också mellan trä och plåtreglar. Spontant känns ju träreglarna mindra känsliga för "glipor i underlaget". Vad tror ni?
 
Ingen som har förslag?
 
Det blir ju ingen egentlig last på väggen så du behöver inte kortla pga av det tycker jag. Däremot så ska ju golvet ligga på något och det är inte bra att ha cc60 utan stöd, av den anledningen bör du stoppa i nått som golvspånet (eller vad du nu ska ha) får ligga på. Sen fattar jag det som att du ska bygga ett badrum där det inte varit det tidigare och gissar att du ska ha klinker liknande på golvet? Du bör då förstärka bjälklaget under badrummet annars har du risk att fogar spricker eller värre tätskiktet går sönder.

En bild kommer ge dig fler förslag på lämplig konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.