Jag håller på att renovera ett gammalt höloft. Golvbjälkarna är stockar, ca 150x150mm på cc 1100. Det finns en ny bärlina av limträ på mitten så konstruktionen i sig är stabil. Eftersom cc-avståndet är så stort finns inte möjligheten att lägga golvspån direkt på stockarna (och shimsa..). Jag står därför inför valet att kortla mellan stockarna på cc 600 eller lägga ett nytt regelverk ovanpå stockarna i i dimension 45x70.

Jag bygger ogärna på höjden eftersom det är snedtak och det försvinner ju då en del yta, men jag är orolig för köldbryggor i det andra alternativet. Jag tänker att stockarna i sig måste bli enorma köldbryggor med en bredd på 150 mm och sen en kortling var 60:e cm på det. Det finns möjlighet att isolera 100 mm under stockarna men eftersom de är inmurade i ytterväggarna måste de ju leda in mycket kyla den vägen och då spelar väl isolering under inte så stor roll om stockarna ligger dikt an golvspånet. Hur skulle ni gjort?

Skulle man kunna sätta kortlingarna på nivå ett par cm ovanför stockarna och skruva golvspånet direkt i dem? Då hänger ju hela golvet i kortlingarnas infästning men det kanske inte är några problem om man skruvlimmar? Det är ju lockande att samtidigt kunna rikta golvet med kortlingarna istället för att shimsa.
 
Går det inte lägga nya åsar bredvid de gamla och skruva ihop dom och sen lägger du en fristående emellan på så sätt slipper du hålla på att palla mellan.
 
Det är förstås ett alternativ, men i mina öron låter det betydligt enklare att sätta kortlingar än att mura in nya bjälkar i väggarna. Problemet med köldbryggorna skulle ju bli lika stort, om det nu är ett problem? Jag vet inte riktigt hur köldbryggor funkar. Är det direktkontakten mellan två material som är problemet eller bara avsaknaden av isolering? Om man lägger en regel på sidan av varje stock kan blir ju köldbryggorna bli ännu större.
 
Mura in bjälkar vill man nog inte börja med. Ett alternativ kanske är dubbla lager spånskivor som limmas ihop eller ett lager trä av grövre sort och sen tunt spångolv ovanpå. Vad ska det bli i lokalen ?
 
Intressant, ja det borde ju funka med dubbla spånskivor, fast en ganska dyr lösning. Lokalen ska bli ett hemmakontor, men kommer ev användas som festlokal emellanåt, så det bör nog inte gunga jättemycket där uppe.

Är det bara jag som är orolig över köldbryggorna när 150mm breda (kalla) stockar ligger dikt av golvspånet? Det kanske inte är något problem. Hur mycket tjänar man på att lägga dubbla regelverk korsvis? I väggar är väl detta standard, men av någon anledning gör man det inte i golv. Är det för att man vill ha så mycket bärighet som möjligt i reglarna, och inte bygga bort takhöjden?
 
Klart det blir köldbryggor men så är det ju byggt i alla gamla h us och det verkar funka hyffsat och får du isolering under blir det nog bra. Om du tycker det blir bättre med att kottla cc 60 så lär ju det funka också men mera jobb att kottla mot runda åsar är inte så kul.
 
Tror inte du behöver bekymra dig nämnvärt för köldbryggorna. Som nämnts tidigare så är alla äldre hus byggda så.

Då det är snedtak och utrymmet ska användas som kontor/festlokal så indikerar det att ingen kommer att stå i strumplästen längst ute i kanten av golvet mot väggen/snedtaket, (om man får plats att stå där)? Då är inte ev köldbrygga ngt problem. Den extra energiåtgången för uppvärmning är försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.