Det är stor prisskillnad mellan hellängd glespanel 28x70 jämfört med kortändespontad glespanel 28x70. Frågan är om det är betydligt sämre bärighet även om jag ser till att samtliga skarvar förläggs över uppriktningsbrädorna (28x120) på båda sidor om golvbjälkarna (75x230)?
 
Har du glespanel på golvet?

Vad är det du bygger?
 
Jag lägger golvvärme så det blir glespanel mellan aluminiumplåtarna som PERT-slangen ligger i. Dvs. glespanel på golvbjälkar, sedan ett lager golvgips och därefter 14mm ekparkett. (självklart även plast och lumppapp på rätt ställen, men det hör inte till bärigheten).
 
Antar att glesen ligger ca 150mm cc så det är säkert ingen fara, bara du lägger skarvarna på olika ställen.
 
Kör med c/c 200 på slangen vilket innebär c/c 100mm för glesen.
 
O
Jag kan inte se att det skulle göra någon större skillnad i bärighet om du kör med kortändesspontad glespanel.
Om du förlägger skarvarna så som du skriver och naturligtvis förskjuter skarvarna....
Men jag tänker inte ta gift på mitt svar... men jag skulle själv kört så.... utan att ens fundera så mycket på skillnad i bärighet...
 
Jag kan inte så några bekymmer, se bara till att skarvarna hamnar på olika ställen.



Ver ej varför jag skrev detta. Alla andra har skrivit samma sak
 
Tack för svaren, det gjorde det lättare att fatta ett beslut. För övrigt sett glespanel 21x120 men däremot aldrig provat gå på ett sådant golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.