Håller på och renoverar i ett rum hemma. I rummet satt en gammal sektionsradiator som jag tänkte sätta upp igen när renoveringen är klar. Problemet är att radiotorn precis inte får plats längre, den är ett par centimeter för lång Jag funderar på om man skulle kunna korta av radiatorn genom att plocka bort en "sektion" så att säga. D.v.s. att man kapar bort en sektion någonstans på mitten av radiatorn och sedan svetsar ihop efteråt. Någon som har gjort något liknande? Är det en idiotisk idé eller en bra?
 
Det går alldeles utmärkt, det är det fina med såna radiatorer. Hade en radiator i källaren som hade rostat hål i efter ett långvarigt läckage. Jag tog helt enkelt fram vinkelslipen och kapade bort den yttre sektionen som var dålig och svetsade dit stosarna i änden i nästa del. Däremot är det svårt att ta mitt på, kapa istället av den sektionen som anslutningsstosarna sitter i och slipa rent, lossa stosarna försiktigt(vinkelslip, alt stor skiftnyckel och vrid tills svetsarna släpper), svetsa ihop igen. Bör tigas om det ska bli snyggt, jag migade, men det var bara till garaget så det var inte så noga.

Finns även sektionsradiatorer som är ihopskruvade, mina är från 50-talet och svetsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.