Hej,

Tänkte kika med forumet hur jag ska göra för att tömma/stoppa flödet i dessa rör. Vänster är kall, höger är varm.

Stänger jag av inmatning av kallvatten, kvarstår trycket. Om jag dödar elen till cirkulationspumpen, kvarstår trycket.

Kan det vara så att dessa rör ligger på samma isolerade system som radiatorerna?

Jag har tömt ut kanske 30 liter och märker ingen skillnad i tryck. Jag kan inte ens öppna kulventil till hälften då det bara sprutar.

Detta rum är på bottenvåning.

I taket innanför luckan jag sågat upp, ser man klädda rör likt matning av varmvatten.
 
  • Två isolerade rör, ett för kallvatten och ett för varmvatten, syns på en kaklad vägg i ett badrum. Rören går från taket till golvet bredvid en toalett och en pappershållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör med kulventiler som mynnar i en plastbehållare som står på ett klinkergolv. En skiftnyckel ligger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsågat hål i ett vitt tak där två kopparrör och tre vita rör är synliga, avser troligen vattenledning och uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet ser grönt ut. Har du fjärrvärme? I såfall är det nog luftare från inkommande fjärrvärmerör.
 
  • Gilla
jaegaern
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vattnet ser grönt ut. Har du fjärrvärme? I såfall är det nog luftare från inkommande fjärrvärmerör.
Ja det är grönt och jag har fjärrvärme. Glömde skriva det.

Betyder det att jag inte kan korta av dem? Alltså att de inte kan ersättas av en plug. Alltså att funktionen måste vara kvar? Jag har två par av dessa rör som går ut i badrummet på nedervåningen. Tänkte sätta dem innanför inspektionsluckor.

Båda har varsin kulventil, men är även ”permanent stängd” med en plugg som måste skrivas bort innan man släpper på vattnet. Så inget som används direkt.
 
Redigerat:
J Simon Guldstrand skrev:
Ja det är grönt och jag har fjärrvärme. Glömde skriva det.

Betyder det att jag inte kan korta av dem? Alltså att de inte kan ersättas av en plug. Alltså att funktionen måste vara kvar? Jag har två par av dessa rör som går ut i badrummet på nedervåningen. Tänkte sätta dem innanför inspektionsluckor.

Båda har varsin kulventil, men är även ”permanent stängd” med en plugg som måste skrivas bort innan man släpper på vattnet. Så inget som används direkt.
Ja, då håller du på och tappar ur på primärsidan, och det kommer aldrig ta slut. Ventilerna måste tyvärr sitta kvar.
Eventuellt kanske du kan dra om dem så de kommer ner på ett bättre ställe, men du behöver då anlita en firma som är godkänd av fjärrvärmeleverantören.
 
  • Gilla
jaegaern
  • Laddar…
J Simon Guldstrand skrev:
Hej,

Tänkte kika med forumet hur jag ska göra för att tömma/stoppa flödet i dessa rör. Vänster är kall, höger är varm.

Stänger jag av inmatning av kallvatten, kvarstår trycket. Om jag dödar elen till cirkulationspumpen, kvarstår trycket.

Kan det vara så att dessa rör ligger på samma isolerade system som radiatorerna?

Jag har tömt ut kanske 30 liter och märker ingen skillnad i tryck. Jag kan inte ens öppna kulventil till hälften då det bara sprutar.

Detta rum är på bottenvåning.

I taket innanför luckan jag sågat upp, ser man klädda rör likt matning av varmvatten.
Du måste göra systemet trycklöst. Antagligen har det väl suttit ett element på väggen som är bortkopplat. Fortsätt tömm på vatten och hör ifall det skvalpar/gurglar i elementen på övervåning. Kolla även på tryckmätaren på pannan.
 
L lordi skrev:
Ja, då håller du på och tappar ur på primärsidan, och det kommer aldrig ta slut. Ventilerna måste tyvärr sitta kvar.
Eventuellt kanske du kan dra om dem så de kommer ner på ett bättre ställe, men du behöver då anlita en firma som är godkänd av fjärrvärmeleverantören.
Ajfan, det var trist.

Jag antar då att de måste sitta kvar på ungefär samma "ställe" längs slingan också då de förmodligen tappar ur luft på ett specifikt ställe. Eller kan man eventuellt dra om den till inne i tvättstugan där även centralen sitter, tror du?
 
Jag hittade på andra sidan väggen, ingående värmerör. Stängde av dem och testade trycket, helt nollat. Så nu har jag kapat och allt är fint utan läckage.

Tack alla som tog sig tid att svara!
 
  • Två avkapade kopparrör med stoppventiler inuti en öppnad vägg, utan synliga läckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vit kakelplattor, en vit målad ledning, en öppning i undertaket, hållare för toalettpapper och en vit toalettsits i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör med avstängningsventil bakom en inspektionslucka i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Simon Guldstrand skrev:
Jag hittade på andra sidan väggen, ingående värmerör. Stängde av dem och testade trycket, helt nollat. Så nu har jag kapat och allt är fint utan läckage.

Tack alla som tog sig tid att svara!
Det är tyvärr inte godkänt med klämringskopplingar på inkommande fjärrvärme.
Tänk på att det på vintern kan vara en bit över 100 graders vattentemperatur, ofta med ganska högt tryck. Skulle det släppa då så kommer det het ånga ur röret.
 
  • Gilla
jaegaern
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är tyvärr inte godkänt med klämringskopplingar på inkommande fjärrvärme.
Tänk på att det på vintern kan vara en bit över 100 graders vattentemperatur, ofta med ganska högt tryck. Skulle det släppa då så kommer det het ånga ur röret.
Hmm. Vad är alternativen då? Som inte tar allt för mycket plats, under innertaket på bild?

Kan jag komplettera nuvarande lösning med att löda?

Mvh
 
Hej
Arbeten på fjärrvärmens primärsida får sällan utföras av icke certifierad personer.
Samtliga arbeten på primärsidan brukar vara besiktningspliktigt!
I de områden där vi utför arbete på fjärrvärme måste vi alltid fylla i Egenkontroll, provtryckningsprotokoll samt uppvisa svets/lödlicens vid en bokad besiktning.

Jag råder dig starkt att kontakta någon av fjärrvärmeleverantörens godkända entreprenörer för att göra detta”rätt”!!
Som någon tidigare skrev så kan ett läckage under vintern då tryck och temperatur i fjärrvärmenätet leda till katastrofala följder.

/ Björkskär
 
Hej
Läs lite i denna..

https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2022/05/Installationsanvisningar-fjarrvarme-2022.pdf

Typ sidan 12 punkt 5.

Jag vill inte gå så hårt åt just TS men vill med det här försöka lära läsare här på forumet att ta reda på vad som gäller innan man börjar jobba på egen hand.
Nu kanske Stockholm exergi har hög kravställning men jag tror inte det skiljer sig så mycket mot andra fjärrvärmeleverantörer .

Tyvärr inget ”gör det själv” jobb
/ Björkskär
 
J Simon Guldstrand skrev:
Hmm. Vad är alternativen då? Som inte tar allt för mycket plats, under innertaket på bild?

Kan jag komplettera nuvarande lösning med att löda?

Mvh
Jag hänvisar till Björkskärs svar här ovan. De flesta fjärrvärmeleverantörer följer Svensk Fjärrvärmes föreskrifter.
Du behöver egentligen ha ventiler där för att man ska kunna avlufta högpunkterna i systemet.
Man skulle kunna löda på ett par nipplar och skruva dit ventiler, precis som det var tidigare, men avluftningsledningarna ska egentligen dras ner till ca 40 cm ovan golv.
Detta för att undvika risken för skållning.

Ett annat alternativ hade kanske varit att förlänga rören och dra ner dem till vänster i hörnet bredvid avloppsröret.
Det kräver dock kanske ytterligare ingrepp i inklädnaden.
 
J Simon Guldstrand skrev:
Hmm. Vad är alternativen då? Som inte tar allt för mycket plats, under innertaket på bild?

Kan jag komplettera nuvarande lösning med att löda?

Mvh
Ja det skull ha gjorts en lödning men nu blir det svårt att genomföra då det är ett ”heta arbeten ” jobb som blir svårt att lösa utan att riva betydligt mer av lådan. (Risk att starta brand i konstruktionen vid lödning)
Bäst hade kanske varit att inte göra något alls då det var rätt gjort från början…
/ Björkskär
 
Tack för senaste svaren. Jag ska kolla upp lämplig leverantör så jag kan få ögon på jobbet och åtgärd som behövs. Vill såklart inte att ett tryck på vintern hade triggat en oönskad reaktion.

Men jag blir nyfiken på vad man menar med att lufta systemet. Detta är ju i källarplan, precis efter värmen gått in i huset. Vad skulle någonsin behöva luftas där? Luft vandrar ju uppåt och detta är både golv och bottenplan. Luft som kommer in i värmeväxlaren försvinner väl ändå i systemet?

Mvh
 
J Simon Guldstrand skrev:
Tack för senaste svaren. Jag ska kolla upp lämplig leverantör så jag kan få ögon på jobbet och åtgärd som behövs. Vill såklart inte att ett tryck på vintern hade triggat en oönskad reaktion.

Men jag blir nyfiken på vad man menar med att lufta systemet. Detta är ju i källarplan, precis efter värmen gått in i huset. Vad skulle någonsin behöva luftas där? Luft vandrar ju uppåt och detta är både golv och bottenplan. Luft som kommer in i värmeväxlaren försvinner väl ändå i systemet?

Mvh
Godmorgon
Anledningen till att luftningen sitter där är just för att du inte ska släppa ut luften i fjärrvärmenätet. Luften försvinner inte utan hamnar bara någon annan stans där den kan påverka cirkulationen.
Vid arbeten inne i ditt hus efter avstängningsventil ska man lufta ur dessa rör.

/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.