behöver omdirigera ett avloppsrör i taket på källaren, har någon tips på en riktigt kort 110mm 89 graders böj med 1 muff?

de jag hittar som ser korta ut är för svetsning, röret jag skall koppla på är 40 år gammalt plaströr, så svetsning känns inte så kul?

några tips?
 
Är det en horisontell krök är mitt tips att försöka lösa det med en större böj. Man brukar ofta köra två 45 graders för att få en stor böj så det inte blir stop i kröken.
 
Krilleman
Vilken riktning är det i flödesriktningen?

Är det ett liggandes rör som ska vika av nedåt mot golvet så kan du montera en 88,5º böj.

Alla andra scenarion ska du montera dubbla 45º böjar!

Kortare 88,5º böj än detta finns inte:

4665-40-4665-40-.jpg
 
röret kommer ner från taket, det är ett befintligt 4-vägs vinklat kors där jag vill omleda den nedåtriktade en meter åt sidan, svårt att förklara, men 88,5 är inte ett problem, vill dock ha kortast möjliga muff för att spara takhöjd, måste koppla på befintliga limmade plaströr i väldigt trångt utrymme.

hittat vissa tillverkare som anger att böjen har "liten radie" men hittar inga siffror hur stor "liten" radie är...
 
Krilleman
Jaha, du menar kortast möjliga muff. Jag kanske läste lite snabbt. :surprised:

Men då är ditt enda val RSK 2318404
Kan tex köpas här

Och måttuppgifterna:

böj.png

Uponor_2muff_lag.jpg
 
  • Gilla
laggmunk
  • Laddar…
bingo =) tackar o bockar, det var precis den där jag letade efter, hittade den för länge sedan, men både minnet och google svek mig, tror minsann att det är andra gången du räddar mitt förstånd krilleman, så jag tackar och bockar
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Problemet med VVS är ju att det är lättare att veta lite om allt när man har snart två decenniers erfarenhet...

Tyvärr är den produkten svårköpt på Biltema! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.