Om man vill få in signaler från sin gamla videokamera, analog TV signal mm till datorn, hur gör man då?

Det måste väl finnas nått bra kort som man stoppa i datorn?

Nån som har erfarenhet av detta?

Bakgrundern är att jag vill få in bla gamla VHS filmer på DVD.
Vill även kunna köra över inspelade program från min dekoder med hårddisk till datorn.
 
Det ska fungera med i princip vilket tvkort som helst.
Dock bör du ta ett med Svideo eller bättre anslutning för att få så bra bild som möjligt.
Finns hos tex komplett, datorbutiken, kjell o co.
 
Vill du ha nånting enkelt så finns tex PINNACLE STUDIO MOVIEBOARD 500 och 700. Videofångarkort och enklare typ av redigeringsprogram. 1000:-och 1500:-. Vill du bara kopiera till DVD kan du skaffa en PINNACLE DAZZLE DVD RECORDER DVC 100 som gör datorn till en DVD-recorder. ca 600:-. Finns andra och dyrare lösningar också som Matrox RT.X produkter.
 
vedeldaren skrev:
Om man vill få in signaler från sin gamla videokamera, analog TV signal mm till datorn, hur gör man då?

Det måste väl finnas nått bra kort som man stoppa i datorn?

Nån som har erfarenhet av detta?

Bakgrundern är att jag vill få in bla gamla VHS filmer på DVD.
Vill även kunna köra över inspelade program från min dekoder med hårddisk till datorn.
Det har jag gjort ett par gånger. Det allra biligaste, om du har en någorlunda ny dator, är att låna någons videokamera. I många nya datorer finns det som kallas firewire, som många videokameror kan skicka signal till (men bara de dyrare kan läsa signalen, licenskostnad). Koppla sedan video till videokamera, och videokamera till dator, och spela in signalen på dator med i princip vilket videoredigeringsprogram som helst (det finns de som inte kostar pengar och gör jobbet lika bra som de dyra).

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det har jag gjort ett par gånger. Det allra biligaste, om du har en någorlunda ny dator, är att låna någons videokamera. I många nya datorer finns det som kallas firewire, som många videokameror kan skicka signal till (men bara de dyrare kan läsa signalen, licenskostnad). Koppla sedan video till videokamera, och videokamera till dator, och spela in signalen på dator med i princip vilket videoredigeringsprogram som helst (det finns de som inte kostar pengar och gör jobbet lika bra som de dyra).

--- Mats ---
Kan du rekommendera ett lättanvänt, gärna gratis videoredigeringsprogram som är lämpligt för att snabbt redigera digitaliserad VHS?

Jag har testat Pinnacles Studio 9, men det är för avancerat och för tidsödande tycker jag.
 
GoForIt skrev:
Kan du rekommendera ett lättanvänt, gärna gratis videoredigeringsprogram som är lämpligt för att snabbt redigera digitaliserad VHS?
Windows Movie Maker är gratis (har inte provat det själv).
 
Om du använder ett vanligt tv-kort och kopplar till videon så bör du vara medveten om att gamla vhs-band oftast har lite taskig kvalitet och i datorn så kan detta märkas mer än när du tittar på dom på "vanligt sätt". Det brukar uttrycka sig som att bilden flimrar i underkant och att ljud och bild kommer ur synk efter ett tag.
 
Bigfoot skrev:
Om du använder ett vanligt tv-kort och kopplar till videon så bör du vara medveten om att gamla vhs-band oftast har lite taskig kvalitet och i datorn så kan detta märkas mer än när du tittar på dom på "vanligt sätt". Det brukar uttrycka sig som att bilden flimrar i underkant och att ljud och bild kommer ur synk efter ett tag.
Just därför kanske man ska lägga några kronor extra så man får ett kort som klarar av jitter lite bättre. Eller låna en video av bättre kvalité.

Alternativet kan ju också vara att lämmna filmerna till ett företag som kan konvertera till DV-tape eller direkt till DVD. Fast det kostar lite mer men man slipper hålla på och fixa själv.
 
GoForIt skrev:
Kan du rekommendera ett lättanvänt, gärna gratis videoredigeringsprogram som är lämpligt för att snabbt redigera digitaliserad VHS?

Jag har testat Pinnacles Studio 9, men det är för avancerat och för tidsödande tycker jag.
Nästan alla program innehåller fler funktioner än som behövs för snabb redigering. Jag har till slut fastnat för en kombination, som inte är gratis, där jag använder Scenalyzer för att automatiskt läsa in och klippa filmerna i sina beståndsdelar så att alla filmbitar man har är "scen för scen" på disken. Och Premiere elements för redigeringen. Första programmet kan jag rekommendera som lättaste sättet att läsa in filmer på. Går att tanka ner en demo och prova.

Premiere är förmodligen inte det lättaste för att redigera, det är snarare valt för att kunna hålla mig till ett program oberoende av behov, och slippa lära mig ett par olika specialprogram.

--- Mats ---
 
pefo skrev:
Just därför kanske man ska lägga några kronor extra så man får ett kort som klarar av jitter lite bättre. Eller låna en video av bättre kvalité.

Alternativet kan ju också vara att lämmna filmerna till ett företag som kan konvertera till DV-tape eller direkt till DVD. Fast det kostar lite mer men man slipper hålla på och fixa själv.
Man skall upp i dyra kort (typ Matrox) innan kortet blir riktigt bra. Har ett sådant här hemma (började med ett från Pinnacle men det var inte särskilt bra), men föredrar faktiskt att dra signalen via videokameran. En bra videkomaera innehåller mycket bra elektronik för att hantera videosignalen. I sammanhanget skall kanske nämnas att med dagens mått mätt är gamla videospelare ibland rätt dåliga.

--- Mats ---
 
Pinnacle är budget men räcker utmärkt om källmaterialet inte är av bästa kvalité. Matrox RT.X kort är bra men kostar. Använder ett RT.X100, men till min besvikelse så kommer det förmodligen aldrig att supportas av Vista så det kommer förmodligen att byta ägare. :( RT.X2 är för mej inget alternativ då jag inte har lust att lägga ut de pengarna igen.

Har man en DV-kamera med analog ingång så håller jag med om att det är ett bra alternativ. Dessutom kan man då också enkelt konvertera alla VHS/Video8 band till DV för framtida bruk. Konvertering till DVD är ju trots allt inte garanterat långtidshållbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.