Hej

Lite osäker på ifall detta skall ligga under Trädgård allmänt eller Gräsmatta, Mod får avgöra.

I vilket fall som helst har jag sått ca 1500m2 gräsmatta och med anledning därav har jag köpt lite bevattningsprylar jag tänkte dela korta erfarenheter runt. Jag har inte grävt ned anläggningen i backen av anledning att min gräsmatta är så oregelbunden att det inte blir någon vettig effektivitet med fasta spridarpositioner om man inte investerar i paritet med en liten golfklubb. Hur som helst föreslår jag att vi spar diskussionen om nedgrävning till annan tråd. I termer av vattentillförsel har jag "vanligt" kommunalt vattentryck och dessutom en relativt klen matarledning till utekranen, så jag kan inte seriekoppla spridare utan att tappa betänkligt med effektivitet.

Jag har köpt följande grejor:
1 st Gardena C 1060 Plus bevattningsdator
1 st Gardena 1197 vattenfördelare med 6 utgångar
6 st Gardena 8135 cirkel- och sektorpulsspridare
En väldans massa slang och kopplingar

I tillägg ägde jag sedan tidigare ytterligare tre vattenspridare, 1 st Gardena Comfort Aquazoom 350/2 och 2 st Gardena Zoommaxx.

Datorn och vattenfördelaren klarar sekvensiell programmering av 6 spridare på rad. Vattningsstrategin är att varje dygn använda 18 spridarpositioner och köra 3 omgångar med 6 bevattningar á 45-55 minuter: En på natten, en på morgonen och en efter jobbet på kvällen. Detta innebär att jag 3 gånger per dygn lägger ned 5 minuter på att flytta spridare och 2 minuter på att programmera om datorn för nästa körning. Funkar utmärkt enligt mig.

Erfarenheter av produkterna efter två veckors användning:

1. Alla produkter funkar rent tekniskt som förväntat. Jag är specifikt väldigt nöjd med datorn och fördelaren.

2. Om man varierar programtiden baserat på vilken spridare man använder måste man komma ihåg att kolla så att vattenfördelaren börjar med den avsedda utgången öppen, annars får man fel tid på fel spridare.

3. Cirkel-/sektorspridarna (8135) har inte gett vad jag förväntade mig. Jag har tidigare haft en äldre varient av samma produkt och tyckte den var bra så iden med att köpa 6 stycken var att kunna täcka riktigt mycket yta. 8135 har förvisso rejäl räckvidd även med mitt vattentryck, men när man kör den på max uppstår två problem. För det första blir varje vattenimpuls så hård att den piskar upp ytjorden där den faller och därmed flyger gräsfröna all världens väg. För det andra vattnar den inte jämnt. Det blir rejält fuktigt runt spridaren och där strålen landar, men däremellan finns ett flera meter brett område som knappt fått något vatten alls. Problemen försvinner i hög utsträckning när jag ställer ned kastradien, men då försvinner ju även hela vitsen med att ha en spridare med lång räckvidd. Min slutsats är att 8135 inte är en bra "etableringsspridare" vid nysådd. Den är förmodligen bättre för underhållsbevattning där kravet på att det blir jämnt inte är lika högt. Noteras bör även att problemet med det hårda nedslaget försvinner naturligtvis när det finns gräs på plats.

4. Den bästa "etableringsspridaren" av de jag äger är helt tydligt Gardena Zoommaxx. Jag tycker produkten är fenomenalt bra i alla avseenden: Lätt att ställa in och vattnar mjukt och jämnt över en förvånansvärt stor yta. Det är dessutom tydligt att mitt kommunala vattentryck räcker till för att köra Zoommaxxen på full kapacitet. Den här spridaren är så bra att jag skall åka och köpa 3 till för att verkligen kunna köra "regnbevattning" i industriell skala.

5. En intressant observation är att jag med mitt vattentryck inte får ut en kvadratmeter extra ur Aquazoom 350/2 jämfört med Zoommaxx. I teorin skall Aquazoomen klara 350m2 och Zoommaxxen 216m2 men hos mig undrar jag ifall inte Zoommaxxen faktiskt vattnar något större. Min slutsats är därför att om man inte har väsentligt högre vattentryck än normalt är det inte värt att betala för den stora Aquazoomen.

Det var det jag hade att bjuda på. Hoppas det hjälper någon.
 
  • Gilla
Jsson83 och 2 till
  • Laddar…
engs
Herr Hysteres skrev:
Det var det jag hade att bjuda på. Hoppas det hjälper någon.
Stort tack! Precis i dagarna sagt väl valda ord över min Biltemaspridare och ställt in siktet på en bättre från Gardena. Låter som det får bli Zoommaxxen. (y)
 
Kul att det hjälpte! Jag tror du kommer bli nöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.