I samband med att vi bygger hus bestämde vi oss att lägga till pool samtidigt. Billigare att göra allt på en gång, tänkte vi. Använd samma entreprenör till både platta, pool och reningsverk, tänkte vi också.

Markarbetet för både hus och pool sattes igång, bara 15 dagar efter den planerade starten 10/6. Jag fick i alla fall ett SMS kl 22 kvällen innan att de skulle börja, så jag får anse mig informerad.
Tyvärr var en massa berg ivägen så poolen hamnar högre än tänkt. Glad att bygget äntligen kommer igång var man i alla fall.
Grundarbete för hus och pool med grus och synliga berg på en tom byggplats.
 
Efter grusning är det semester för firman. ”Allt klart innan semestrarna” hade ändrat sig någonstans på vägen.

Markduk finns på plats 7/8 och plattan gjuts sedan i samband med husgrunden. Man är seriös och lägger till och med ner svart radonslang.
Grundarbete med markduk och radonslang vid pågående byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plattan för poolen gjuts samtidigt som plattan för huset 11/8.
Tyvärr gjuts plattan för teknikrummet på fel ställe, och man kapar bort den delen när jag nämner det. Är det några problem med så ytligt armeringsjärn som blir efter den kapen (rödmarkerat)?
Nyutgjuten betongplatta med armeringsjärn, felplacerad del markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjutningen för husplattan var ojämn och fick göras om tre gånger med hyvling och slutspackling. Blivande grannarna berättar att man bl.a. går omkring med pannlampa och försöker fixa till det kl 02.00 dagarna inför husresningen 23/8. Det blir på håret och man lägger på något på plattan från en betongbil under de bärande väggarna, tidig morgon samma dag som husresningen. Resterande slipning/spackling av plattan sker när huset står på plats, till snickarnas förtret. Slutresultatet blir 3cm lägre takhöjd än beställt men en acceptabel husgrund.

30/8 har man kommit såhär långt. Det var samma personer som gjöt poolplattan som husplattan.
Husgrund med ojämn gjuten platta, omgiven av vita isolerblocks och armeringsjärn utstickande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
18/9 har man stoppat in en grön slang (?).
Byggplats med halvfärdig betongvägg och armeringsjärn, grön slang längs marken, skräp och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om inte jag får bada så får byggmaterialet och en del skräp bada.
Byggarbetsplats med vattenpölar, blå presenning, grön slang och obehandlad betongvägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundkonstruktion med Leca-block och armeringsjärn samt en grön slang som ligger på betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stilstudie i rak platta.
Grund av bygge av pool med vit isolerblocksform, grön slang synlig, platta med vattenpölar, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även stilstudie i förvaring av levererad liner (innan jag åtminstone lade upp lådan från marken på en pall).
En skadad och smutsig förpackning med levererad liner, upplagd på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den böta hösten har äntligen givit mig en badbar pool! Tyvärr i november, så jag skippade badet.
Ej färdigställd pool med vattenansamling och armeringsjärn som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdig pool med vattenansamling och synliga armeringsjärn bredvid slangen och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några dagar senare har man lovat att slutföra poolbygget och pumpat bort vattnet.
Pool under konstruktion, omgiven av vita byggblocks och halvt fylld med blad och vatten.

När man ska bygga färdigt ringer man och frågar om poolen jag beställt var 10x4. Det var 8x4.
Man får bygga om och undrar åt vilket håll jag vill att poolen ska flyttas. Så nära den förfallna lekstugan som möjligt sade jag.
 
  • Gilla
  • Haha
muffis och 1 till
  • Laddar…
Grundläggning av hus med vita isoleringsblock och träreglar på byggarbetsplats.
 
  • Gilla
  • Haha
muffis och 1 till
  • Laddar…
Igår var jag på plats igen med hoppet uppe, efter att man lovat att ”på måndag kommer betongbilen” för fjärde gången.
Förberedd gjutform med frigolit och armeringsjärn, synliga utrymmen för teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt verkar åtminstone redo att gjuta, blocken har lite fogskum på sina ställen och några ingångar till teknikrummet finns.
Grundkonstruktion med betongplatta, skumbelagda block och stegar vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundkonstruktion med fogskum på betongblock och trästöttor, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med fundament av skumbetongblock redo för gjutning, med fogskum och tyngder ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför tynger man ner frigolit ovanpå blocken sådär?
Före betonggjutning: armering och rörledningar i frigolitblock för teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insida teknikrum
Hörnet av ett teknikrum med isolerblock och anslutningshål förseglade med fogskum, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan en generell fråga, eftersom samma entreprenör lagt en del rör i backen han fakturerat för. Syns det på denna bild en rörgrav som är värd 500kr/m (exkl rör/kabel)? Djupet är 20-25cm.
Rörledning i grävd rörgrav med djup på 20-25 cm och synligt elrör och kabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är för övrigt samma entreprenör som i veckan som gick, till slut, grävde ner avloppet enligt denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/blev-det-raett-gjort.438614/
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
Jag börjar med att fråga: om du sitter på kontaktuppgifter eller är själv en person inom thermo-poolbyggarbranschen, finns tillgänglig i norra halvan av Stockholms län och som kan tänka sig att bli anlitad att ge ett expertutlåtande när bygget är klart - Jag letar med ljus och lykta efter dig, hör av dig! Vi kan knappt något om detta och skulle verkligen behöva någon som kan ta en titt och se att allt ser ut som det ska.

Poolen då, ett halvår har gått. Vid ett möte i slutet av december kom vi överens om att poolen skulle slutföras under mars/april om inte exceptionella väderomständigheter omöjliggjorde det, då skulle den slutföras omedelbart och utan fördröjning. Det var is fram till strax före påsk, men så snart den släppte meddelade jag min förväntan om att den skulle slutföras i maj. Några gubbar kom och hämtade verktyg som de lämnat kvar dagen efter, och en arbetsledare ringde och meddelade att de skulle börja "mycket snart".

När inget hänt sista veckan i maj varnade jag att jag kommer säga upp avtalet om det inte slutförs innan midsommar och jäklar vad det tog fart då. Folk har varit här från 06 mån-lör hela juni. Nu står där faktiskt något som idag fått vatten i sig (bilder från igår).
Närbild på en ännu ej fylld pool med blå mosaikplattor och en synlig vit kant samt betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En pool under konstruktion med kaklade blåa väggar och trappsteg, täckt av svarta plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite hack i skivan var det när de inte lyckades mata in slangarna för brinet till bergvärmepumpen. Rören som samma firma lagt i hussockeln de gjöt själva (bruna i bilden) hade för skarpa krökar.
Olika rör och slangar för bruninstallation ligger på grusig mark, inklusive isolerade och icke-isolerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så de började utan att fråga att borra i sockeln för att nå dem från sidan. Vi har nu ett gissninvsvis limmat lock där de borrat, och därifrån handgrävde de.
Kopparrör som böjs runt en byggnadssockel bredvid svart isoleringsslang på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.