Jag ska sätta upp en 3200mm lång HEB 160 som ska vila på stålpelare i ena änden men som hamnar i en korridor-öppning i andra änden. Därför ska jag sätta en kort balk i öppningen (900mm) som balken får vila på.

HEB-160-balken ska ersätta en bärande vägg och bära upp ett golvbjälklag plus att varannan golvbjälke även är takstol (svensk takstol).

Är det någon som kan ge en fingervisning om hur kraftig uppläggsbalken behöver vara? Den blir ca 1200mm lång inkl dess egna upplägg.
 
Men fortsätt med HEB 160 balk.

Protte
 
Jo, jag gör väl det om inte någon kan ge ett svar på vad som är tillräckligt för denna korta spännvidd...

Jag har dock inte 1200mm över av befintliga balken utan ska till skroten och skaffa mig en ny balk för detta ändamål. Givetvis klarar jag mig med en klenare dimension, frågan är bara hur klen som är säker utan att behöva räkna på det.

:)
 
Har tyvärr inte ens läst tekniskt gymnasium, men självklart kan man lära sig om man vill. Har dock inte riktigt tid att lära mig det nu för detta tillfälle, men jag håller med om att det vore kul och vettigt att kunna!
 
Mikael_L
Jag började kika lite på det nu. F** så rostig man är ... :surprised:

Men får jag lite tid över ikväll tror jag att jag ska försöka räkna lite snabbt. :)
 
Vore kul att få en indikation! Vill alltså veta vilken balk jag kan ha som klenast utan att försämra konstruktionen i övrigt.

Annars gör jag som Protte föreslår och tar i utav h-vete :)
 
Gissar utan att veta att det funkar bra med allt från Hea 100 och uppåt men svetsa in en liv plåt där Heb160 hamnar.
 
Gjorde en snabb beräkning, och Hea 100 håller med god marginal kan räkna noggrannare i morgon och se vad klenast möjliga är.

Hur brett är huset? Dvs hur många kvadratmeter övervåning vilar på balken ?
 
Behöver också en balk. Ca 4 meter lång. Ska ta bort bärande vägg. Bara tak över. Enplanshus.
 
Mikael_L
Claesk skrev:
Behöver också en balk. Ca 4 meter lång. Ska ta bort bärande vägg. Bara tak över. Enplanshus.
Finns på bl.a. Tibnor. :p
 
larsbj skrev:
Gjorde en snabb beräkning, och Hea 100 håller med god marginal kan räkna noggrannare i morgon och se vad klenast möjliga är.

Hur brett är huset? Dvs hur många kvadratmeter övervåning vilar på balken ?
Tack :) Huset är nästan 7m brett men kattvindar gör att golvet på övervåningen bara är 4,2m brett.
 
Redigerat:
Varför väljer man en H balk i dessa lägen?
Är det inte enklare med ett fyrkantsrör? VKR eller KKR?

Då borde man väl inte behöva svetsa på livplåt?
 
Finns det någon fördel med fyrkantsbalk jämfört med H-balk för detta ändamål så väljer jag det istället, inga problem :)
 
På 1200mm spännvidd så skulle inte jag vara orolig över att använda en HEA100 i denna applikation utan livförstyvning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.