Hej! Jag har en lampa i hallen med två trappbrytare, en uppe o en nere. Har tagit bort en gammal (vrid-) korsbrytare och köpt en ny korsbrytare. Det finns fyra kablar men alla har samma (röda) färg varav två är ihoptvinnade. Förmodar att jag delar på de två hoptvinnade och får då två ”par” som kopplas på in-eller utgående. Men Hur vet jag vilka par som ska kopplas på ingående resp. utgående (pil ut)?
 
Detta är mycket enkelt, under förutsättning att den gamla strömbrytaren var korrekt inkopplad (fungerande).
1. Notera hur den gamla trappbrytaren var inkopplad (korsbrytare används endast när det är fler än två strömbrytare i en trappkoppling).
2. Ta reda på dess funktion om det inte framgår av märkningen.
3. Koppla in den nya trappbrytaren likadant.
 
Tyvärr är den gamla korsbrytaren på återvinningen och det var längesen jag tog bort den så jag vet inte hur de ”tre” var kopplade
 
Kommer alla 4 trådar ur samma rör?
 
H Hus51 skrev:
Tyvärr är den gamla korsbrytaren på återvinningen och det var längesen jag tog bort den så jag vet inte hur de ”tre” var kopplade
Ok då är det värre. Då alla ledare är röda och då vi inte vet vad som skett med anläggningen efter det att strömbrytaren monterades bort så finns inget annat råd än att följa upp samtliga ledare och ta reda på dess funktion. Titta i kopplingsdosor och bakom de andra två strömbrytarna.
 
Samt rycka ur allt och börja om med rätt färger på ruta ett, det med röda är gammalt eller så hade inte elektrikern/hempulare någon annan färg i fickan när det gjordes
 
Röd va ju vanlig som tändtråd så inte helt omöjligt att man använde den som mellantrådar också,
 
Ok. Vanliga enpoliga o trappbrytare kan jag, men denna går jag inte på. Det får en elektriker fixa. Tack för svaren
 
MultiMan
Idag när de flesta har en smartphone med kamera, ta alltid en bild innan ni monterar bort något elektriskt så finns en enkel dokumentation över hur det var kopplat.
 
Från den ena trappens pilar ut till korskopplarens pilar in, från korskopplarens pilar ut till den andra trappens pilar ut.

röd är släppt ur karantän och får användas igen.
Grön och gul kommer nog aldrig tillbaka.

Protte
 
Om det bara är dessa fyra trådar i dosan så är det enkelt att antingen mäta fram eller testa vilka trådar som kommer från vilken brytare.

Följande utförs givetvis med säkringen bruten:
Om du mar en multimeter/summer så går det att koppla ihop två av fyra trådarna å sedan summra bägge röda i bägge trappbrytarna om det summrar på ena brytaren så ska de ihopsatta trådarna in på ena sidan på korsbrytaren å dom lösa trådarna på andra sidan, om det inte summrar på någon trappbrytare så ska ena ihopsatta å ena lösa in på ena sidan på korsbrytaren och dom andra två på andra sidan.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Idag när de flesta har en smartphone med kamera, ta alltid en bild innan ni monterar bort något elektriskt så finns en enkel dokumentation över hur det var kopplat.
MultiMan MultiMan skrev:
Idag när de flesta har en smartphone med kamera, ta alltid en bild innan ni monterar bort något elektriskt så finns en enkel dokumentation över hur det var kopplat.
Ja du har helt rätt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det bara är dessa fyra trådar i dosan så är det enkelt att antingen mäta fram eller testa vilka trådar som kommer från vilken brytare.

Följande utförs givetvis med säkringen bruten:
Om du mar en multimeter/summer så går det att koppla ihop två av fyra trådarna å sedan summra bägge röda i bägge trappbrytarna om det summrar på ena brytaren så ska de ihopsatta trådarna in på ena sidan på korsbrytaren å dom lösa trådarna på andra sidan, om det inte summrar på någon trappbrytare så ska ena ihopsatta å ena lösa in på ena sidan på korsbrytaren och dom andra två på andra sidan.
Demmpa Demmpa skrev:
Om det bara är dessa fyra trådar i dosan så är det enkelt att antingen mäta fram eller testa vilka trådar som kommer från vilken brytare.

Följande utförs givetvis med säkringen bruten:
Om du mar en multimeter/summer så går det att koppla ihop två av fyra trådarna å sedan summra bägge röda i bägge trappbrytarna om det summrar på ena brytaren så ska de ihopsatta trådarna in på ena sidan på korsbrytaren å dom lösa trådarna på andra sidan, om det inte summrar på någon trappbrytare så ska ena ihopsatta å ena lösa in på ena sidan på korsbrytaren och dom andra två på andra sidan.
OK två av trådarna satt ju redan hoptvinnade i den gamla brytaren och gör det fortfarande. Menar du då att dessa kan läggas in på ena sidan, tex pil in, o de två andra på andra sidan, pil ut, eller?

MultiMan MultiMan skrev:
Idag när de flesta har en smartphone med kamera, ta alltid en bild innan ni monterar bort något elektriskt så finns en enkel dokumentation över hur det var kopplat.
MultiMan MultiMan skrev:
Idag när de flesta har en smartphone med kamera, ta alltid en bild innan ni monterar bort något elektriskt så finns en enkel dokumentation över hur det var kopplat.
 
H Hus51 skrev:
OK två av trådarna satt ju redan hoptvinnade i den gamla brytaren och gör det fortfarande. Menar du då att dessa kan läggas in på ena sidan, tex pil in, o de två andra på andra sidan, pil ut, eller?
Det är en rimlig gissning.

Kan du inte se vilka två trådar som går till den ena eller den andra sidan? Prova att rycka lite i dem, och se vad som rör sig vid resp. trappomkopplare.

I princip kan inget farligt hända om man kopplar trådarna fel till en korskopplare. Om man kan vara absolut helt bombsäker på att det verkligen är trådar som är inblandade i en trappkoppling. Det att trådarna är röda, blir en liten varningsflagg mot experiment kopplingar.

Eftersom röd tråd i många äldre anläggningar är skyddsjord, så blir det extra viktigt att man inte kopplar in en röd tråd som man inte ör absolut helt tvärsäker på att man kopplar den rätt. Antag att någon kopplat in ett uttag någonstans där de här röda trådarna passerar igenom en dosa, och tyckt "vad bra här finns ju skyddsjord som jag kan koppla till uttaget", och så kommer du nu och provar att koppla in den röda i en korskopplare. Då blir prylar som är kopplade i det uttaget strömförande på sitt hölje.

Detta är bara ett exempel på faror med att lita på färger, men just röd bör man vara lite extra försiktig med, eftersom där finns en förhöjd risk att den förväxlas med jord.
 
H Hus51 skrev:
OK två av trådarna satt ju redan hoptvinnade i den gamla brytaren och gör det fortfarande. Menar du då att dessa kan läggas in på ena sidan, tex pil in, o de två andra på andra sidan, pil ut, eller?
Troligen har något tvinnat ihop dem i samband med att korsbrytaren togs bort. Detta för att få de andra två trappbrytarna att fungera. Men för att få dem att fungera med alla kombinationer av vippans läge så behöver även de andra två tvinnas ihop vid korsbrytaren, inte bara ena paret. Så vem gjorde detta? När? Vad har hänt med anläggningen efter det? Kan dessa ledar ha bytt funktion (använts till något annat)? Hur fungerar trappbrytarna idag? Det är alltför många frågor för att kunna ge några konkreta råd. Du behöver skaffa dig kunskap om din egen anläggning, eller låta någon se den på plats. Börja med denna trappkoppling. Följ upp hela kretsen och kontrollera att allt är i sin ordning. Du behöver ju identifiera de fyra röda för att slippa prova dig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.