Hej!
Jag har en tidigare korskoppling (tre strömställare till en lampa) som jag vill göra om till en trappkoppling. D v s en utav strömställarna skall bort helt. Jag har monterat bort den strömställare som skall bort, men sedan får jag inget liv i lampan längre.. Jag kan inte hitta någon ström någonstans vid mätning, så fasen måste väl fattas någonstans? Se mer på bilden:
Bild1.JPG
Visst borde väl fasen tillföras i uttag 1?
Men där finns tyvärr ingen fas framdragen..
Allting har fungerat före det att det tredje uttaget kopplades bort.
 
Tja.. om det inte finns fas vid uttag 1, så var det kanske uttag 3 som hade inkommande fas?

Men eftersom du knappast har någon nolla eller jord heller i uttaget så kanske du inte kunnat mäta ordentligt? Eller had du mätt mot något som säkert är nolla eller jord?

Om vi nu för ett ögonblick antar att du har fas fram till uttag1, men av någon anledning misslyckats med mätningen, då återstår ju frågan hur dimmern skall fungera, många dimmers kräver ju att du har nolla fram till dimmern för att fungera, hur är det med den här? För någon nolla drar man normalt inte frma till en trappomkopplare.

jag blir lite osäker på hur man skall tolka din ritning, hur såg det ut innan du slopade uttag 3. Då bör du ha haft 4 trådar anslutna på uttag 2?



 
ser inte hur du kan ha haft en korskoppling tidigare...?
I så fall hade du haft fyra trådar (mellantrådarna).
Korsbrytaren är mellan trappbrytarna och altinerar mellan dessa ... :-/
 
Nej, det ser mysko ut.. ::)

Det kanske är lika bra att göra om allt från början.
Hur skall jag ansluta mellan de båda brytarna, varav den ena alltså är en dimmer (som inte kräver nolla)?

Tyvärr har vi ett hus där man inte har varit särskilt konsekvent när det gäller kabelfärg.
Den grå som finns i uttag 1 borde efter att ha sett en del annan dragning i huset vara nolla. Men det drar man väl inte fram, och ansluter på fas, till en strömställare??

Hjälp mig att rätta upp det någon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.