Hej
Tänkte byta ut tre gamla (bakelit och porslin) trappkopplade strömbrytare mot nya fräscha. De båda en-pol trapp var inget problem, men korsbrytaren jag köpte bryter inte på samma sätt som den gamla och jag vill inte prova mig fram tills det blir rätt.
Om man tänker sig att plintarna på den gamla får nummer 1 uppe till vänster, 2 uppe till höger, 3 nere till vänster och 4 nere till höger. Så går strömmen mellan 1 och 3 respektive 2 och 4 i ena läget och mellan 1 och 4 respektive 2 och 3 i andra.
Den nya som för övrigt är märkt 7 bryter inte som den gamla. Har bestämt mig för att ta hit en elektriker, men finns det olika korsbrytare? Eller kopplar man om på något smart sätt. Kablarna är bytta för inte så länge sedan, men varför byta solkiga men outslitliga brytare som det inte är något fel på... Bild på den nya.
. skanna0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopplar du de du kallar 1 och 2 till övre vänstra L och nedre högra L samt 3 och 4 till övre mitt pil och nedre vänster pil blir funktionen rätt. Spelar ingen roll hur du blandar dem bara de hålls rätt parvis exv 1-2 till något L, 3-4 till någon pil.
 
P
GK100
Kan det verkligen vara rätt. Om du kopplar gamla 1&2 till samma L på den nya så kommer dom ju alltid sitta ihop

Jag tror det ska vara så här
Om vi numrerar den nya från övre vänstra åt höger 1 2 3 och nedre från vänster 4 5 6. Tänk på att det är två "kabelhål" för varje nummer.
Men den kopplar ihop 1 & 4 och 2 & 6 i ena läget och 1 & 2 och 4 & 6 i andra

Så prova att
gamla 1 till ny 1
gamla 2 till ny 6
gamla 3 till ny 4
gamla 4 till ny 2
 
Vi menar samma sak men du uttrycker dig mer pedagogiskt, lättbegripligt och korrekt.
 
Tack för hjälpen! Ska testa det imorgon, när jag är ensam hemma så att ingen kan hindra mig...:rolleyes:
 
Redigerat:
Mellantrådarna från ena hållet på pilarna och mellantrådar från andra hållet på L:ena.
 
Yes, funkade klockrent vid första försöket! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.