Jag har klantat till det rejält. Ingen kan vara mer arg på sej själv än var jag är just nu....
Jag har byggt ett nytt badrum och råkat korsa varm- och kall-vattenslangarna till duschblandarens väggfäste.:banghead:
Rören går i väggen (PEX-slangar) så man kan inte koppla om dom vid väggfästet. Vid fördelningsrören sticker de bara ut 50 mm ur väggen,så där verkar det utsiktslöst att koppla om också.....
Vet ni om det finns någon blandare som har omkastade anslutningar, eller något tillbehör att sätta på väggfästet som kastar om kallt och varmt?
Att sätta blandaren uppochner vill jag helst undvika eftersom det är en badkarsblandare......
 
Kan du frilägga mer av rören kring fördelaren? Annars borde det väl funka att skarva på en 50mm bit. Eller kan du vrida/bygga om vid fördelarna? Bild på dessa.

Kan du öppna en väggen från andra hållet och sätta in ett fördelarskåp där du korsar om rören?
 
Vad händer egentligen med detta fel?
Går det inte att få "normal"temperatur?
Jag antar att det är en termostatblandare (vilket alla utom jag har).

PS
Visst har väl många blandare uttag för duschslangen både på ovan- och undersidan?
Då kan man väl helt enkelt vända blandaren upp och ner.
Att termostatvredet kommer på "fel" sida har väl ingen större betydelse?
 
Redigerat:
P
Köp en blandare med omvänd röranslutning. Kv till vänster och vv till höger.
 
Är det inte bara ta en blandare med utlopp uppåt istället för nedåt och rotera rattarna 180 grader? Och montera den uppochner.
 
Y
MathiasS skrev:
Är det inte bara ta en blandare med utlopp uppåt istället för nedåt och rotera rattarna 180 grader? Och montera den uppochner.
Anslutningen för badkarspipen blir på fel sida.
 
Har du 50mm vid fördelning så går det garanterat att bygga om, har du tänkt att använda fördelningrör kanske det inte går utan samtliga rör får byggas ihop "manuellt". Skicka bild så ska jag skicka lösning till dig.......tror jag :S
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Per_2014....måste gå att fixa vid fördelaren så att det blir en standard lösning i duschen.
 
Krilleman
Det beror ju på hur det ser ut som sagt.

Stilla forumets hunger och lägg upp en bild Lars-Erik! :)
 
Jag ber om ursäkt för sen respons, men familjeåtaganden hävdas vara viktigare än datorn......
Jag lägger upp ett par bilder där jag ringat in de slangar som behöver skiftas.
u.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset med blandaren med omkastade anslutningar. Jag visste inte vad jag skulle söka på (jag tror jag sökte på skiftade anslutningar) så nu har jag hittat flera blandare.

Nu när jag sansat mej lite har jag funderat på hur det skulle kunna lösas. Jag har tänkt ett T-rör i stället för 2-rörsfördelaren, och en 4-rörsfördelare med motstående stick i stället för 3-rörsfördelaren, typ http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-2-uttag/?select=true (och plugga ett stick).
På så vis blir det "fritt" framför de rör som ska skiftas, och jag kan montera flexslangar (anslutningsslangar) som sedan ansluts till rätt fördelare.
Då kan jag också få tvättställsanslutningarna där dom ska vara, inte vv långt till höger som nu.

Detta är bara mina amatörfunderingar.
Jag har dåligt självförtroende efter tabben, så jag lyssnar gärna på klokare förslag.
 
Redigerat:
Bäst är väl att försöka fixa det i fördelarändan.
Är det inte bara att flytta trevägsfördelaren ett snäpp åt vänster så får du en ledig anslutning och det felkopplade röret blir fritt.
Likadant kan du väl göra med tvåvägsfördelaren? Du måste i så fall sätta den snett, men det kanske inte spelar så stor roll om allt är dolt.
Sedan kopplar du ihop allt med anslutningsslang, eller PEX och några vinklar.
Jag är ingen expert på fördelare och har kanske missat någon anslutning som.inte syns på bild :)
 
Ganska säker på att vår duschblandare sitter upp och ned. Det finns motsvarande hål på båda sidor med pluggar åt ena hållet. FMM eller Mora (märket verkar vara borta, kanske för att det blev upp och nedvänt?) Så det är ingen katastrof.
 
Känns som överkurs att kosta på fördelare där, bygg ihop det med klämringskopplingar, eventuellt med dubbelmuttrar så för du en litet byggmått. Det blir ju ändå i en kommod. Det tunna röret, är det till en kyl? Dubbelkolla att den tål de vattentryck vi har i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.