Jag har hittat ett par gamla trådar rörande möjligheten att korsa guide-kabeln på en Automower, men ingen av dem svarar riktigt på min fråga, så jag tänkte höra om någon vet om detta går.

Jag har en 220, vilket innebär att jag bara har en guide-kabel. Pga olika orsaker (korta körtiderna in/ut, närmare till huset, laddstationen syns då från fönstret mm) så tänker jag mig att flytta laddaren från ena änden på tomten mer mot mitten, men för att den enklare skall hitta hem på min ytterst komplicerade tomt (fem olika sektioner med smala passager emellan, dessutom terrasser och många branta sluttningar) så skulle jag behöva dra guiden ned på ett område och tillbaka som en ögla, annars kommer inte klipparen att hitta hem.

Detjag planerar är att lägga en korsning av guiden strax framför laddstationen så att den alltid hittar hem via guiden och när den skall följa guiden ut (även om jag just nu har vissa problem med detta, se en annan tråd jag skapat) så kommer den att backa över korsningen, dvs förbi öglan. För att hitta hem från delen med öglan så kommer den att följa guiden fram till laddstationen. För att hitta ut på denna delen av tomten så kommer den att få följa begränsingskabeln några meter (laddstationen kommer att placeras precis vid den smala passagen mellan två områden).

En alternativ lösning som jag funderar på är att låta guiden ut i "öglan" gå utanför gräsmattan/begränsingskabeln till den andra delen av gräsmattan. Det skulle spara 50 meter guide-kabel samt delvis omläggning av den befintliga guiden också...

Har någon testat något av dessa alternativen eller något liknande? Kommer det att fungera?

Det är en del arbete med att få till lösningen för min del, samt en resa för att köpa mer guidekabel. Detta gör att jag gärna tar feedback på lösningen innan jag ger mig på att testa den...
 
Inget direkt svar på din fråga.
Men har du inte en bit FK/teletråd/mm som du kan skarva på vid nuvarande placering för att prova?
 
Är tyvärr svårt att testa detta vid nuvarande placering av laddstationen, det är för trångt. Jag har en mycket komplex tomt väl i klass med de värsta exemplen man sett bilder på här på forumet, om inte än värre...

Jag klipper inte gärna av trådarna i onödan....
 
Lade flera timmar igår på att lösa detta, men utan lycka.

Om två delar av samma guide i samma riktning kommer närmare varandra än tre meter ungefär så vänder klipparen och börjar följa guiden åt andra hållet. Efter en stund inser den att den följer guiden åt fel håll, då vänder den tillbaka igen. Detta tar aldrig slut...

Om två delar av samma guide i olika riktningar kommer för nära varandra (ca två meter), då stannar klipparen vid denna plats och kör fram och tillbaka och funderar på vilket håll den skall köra. Den kommer inte ur denna låsning.

Att guiden går utanför begränsningen verkar inte påverka i alla fall.

I mitt fall så kan jag inte lösa mitt problem som jag hoppades på. Har sovit på saken och har fortfarande inte hittat någon bra alternativ lösning...
 
Hittade till slut en lösning på problemet. Guiden som passerar förbi lafdstationen gör detta på ca 2m avstånd och går då ut till begränsningen, detta gör att klipparen tappar guiden och går rätt in i laddaren. Sedan följer den begränsningen hela vägen ned till den andra delen av tomten, varifrån den sedan går upp till laddstationen och in i denna. För att nu denna inte skall gå för nära den andra guiden så går även denna ut till begränsningen ca 2m ifrån laddstationen och tappar därför guiden där och går direkt till laddaren. Det blev ganska många meter med guide extra, men det fungerar. Nu kan jag ha laddstationen där jag alltid velat ha den (mitten av tomten) och jag kan ändå få in klipparen via guiden.

Slutsats: Guiden får aldrig gå närmare sig själv än ca 2m. Korsning av egen guide är därför uteslutet. Vill man "gömma" guiden på delar av sträckan så kan man antingen gå utanför kantbegränsningen, eller så följer man densamma. Dvs att gå utanför klippområdet med guiden är Ok.

Nu återstår bara att finjustera klippningen så att jag får det resultat som jag eftersträvat med förändringen...

PS, jag backar ut klipparen ända ut till den guide som passerar laddstationen för att få klipparen att haka på denna ut från laddstationen. Det andra (närmare) biområdet går jag ut till genom att följa kantbegränsningen (måste dock justera denna en aning då begränsningen lätt tappas när man följer denna och stöter i något). Att följa kanten hem har dock aldrig varit ett alternativ då den ligger för brant på ett ställe och därför gör att klipparen aldrig hittar hem utan guide...
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.