Hej,

Vi har en borrad brunn med det jag förstår är rätt så ovanliga värden, vissa av dessa också otjänliga, vilket vi inom kort kommer installera filter för att hantera.

Det jag undrar är om det finns något uppenbart i vår vattenanalys som skulle tillsäga ett korrosivt vatten?

Allt av blandare i krom börjar se otroligt tråkiga ut och det är inte bara att gnugga bort med diverse medel som vid kalk, etc.

Brunnen borrades i april 2023 och provet är från oktober 2023. Vi har omsatt och sköljt vatten som galningar och har fortfarande inte heller något glasklart vatten att skylta med.

Hellre mjölkigt när man håller det under en lampa, vilket jag förstår kan vara lera. Vi gjorde en tryckning i november 2023 i samband med att det sattes en manschett för att ta i tu med ev organiskt material som letat sig in från ovan, dvs lera mm. Upplever bättre tillrinning, men i övrigt oklart om det blev bättre - dvs fortfarande mjölkigt. Har dock inte kunnat skölja lika mycket efter tryckningen av vädermässiga, semestrar och andra orsakar.

Det luktar inget och det smakar inget. På så sätt svårt att greppa att det är så bedrövliga värden.

Har ett provtagningskit på Eurofins liggande och går egentligen bara och väntar på ett läge där jag själv tycker att vattnet ser tillräckligt ”okej” ut visuellt för att skicka ett prov. Dvs där turbiditeten börjar avta.

Men nu, främst. Korrosivt rimligt baserat på tidigare prov? Blandarna började se dåliga ut redan från start.

Tacksam för alla gissningar eller ev facit :)

Kan tillägga: Vi dricker inte detta vatten.
 
  • Laboratorieanalys av vatten: mikroorganismer, pH, turbiditet, färg, temperatur, konduktivitet, kemiskt innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanalysrapport som visar koncentrationer av olika kemikalier och mineraler, uttryckt i mg/l.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med kemiska element och koncentrationer angivna i milligram per liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert på området men vad man kan läsa sig till så verkar du ha motsatsen till aggressivt vatten. Aggressivt vatten är lågt pH och låg alkalinitet (under 60 mg/l). Ni har 180 mg/l och pH på 9.2 vilket nästan är för högt för att dricka.
Ett symptom på högt pH värde ska va kalkutfällning.
 
  • Gilla
skogsfastigheten
  • Laddar…
Klorid är också väldigt lågt, vid 50 kan man börja titta på ev saltvattenpåverkan. Även hårdheten är väldigt låg. Så instämmer i ovanstående, med mina begränsade kunskaper skulle jag inte säga att vattnet är särskilt korrosivt. Snarare tvärtom. Men jag killgissar lite.

Däremot är det en del udda värden, såsom pH och turbiditet.
 
  • Gilla
skogsfastigheten
  • Laddar…
Karrock
Var är brunnen? Hur djup och hur djupt sitter manschett?

Med så högt pH och alkalinitet låter det som kalkberggrund, och i så fall borde både grannar och lokala brunnsborrare/vvs:are ha tips på lagom behandling.
Är det lokal avvikelse så är det kanske klurigare.
 
Notera dock att lera är mineraljord och inte organiskt.
Det kan förstås vara lera ändå som orsakar turbiditeten, men då ser du det inte på COD-värdet.

Har du tillgång till prover från någon annan brunn i närheten, grannar eller så? Vore intressent att veta vad de har för värden, och även de hydrologiska förutsättningarna runt din fastighet...
 
Karrock Karrock skrev:
Var är brunnen? Hur djup och hur djupt sitter manschett?

Med så högt pH och alkalinitet låter det som kalkberggrund, och i så fall borde både grannar och lokala brunnsborrare/vvs:are ha tips på lagom behandling.
Är det lokal avvikelse så är det kanske klurigare.
Hej, brunnen är i Stockholms län, ca 1km fågelvägen till Mälaren. Ska vara ca 80m. Lite osäker på manschetten, men har för mig det var 7-8m ner till berg och tryckningen gjordes på 32m om jag minns rätt och om det är till någon hjälp? Det gjordes för att ta itu med ett intrång nånstans mellan 32 och ytan antar jag.

Har tyvärr inga andra prov att ta del av. Har dock hört att några här i närheten har liknande höga fluoridvärden och lite högre järnhalter, men säger samtidigt att dom har ”glasklart” vatten..
 
G Genomklok skrev:
Notera dock att lera är mineraljord och inte organiskt.
Det kan förstås vara lera ändå som orsakar turbiditeten, men då ser du det inte på COD-värdet.

Har du tillgång till prover från någon annan brunn i närheten, grannar eller så? Vore intressent att veta vad de har för värden, och även de hydrologiska förutsättningarna runt din fastighet...
Hej, tack. Okay, låter rimligt. Ser att riktvärdet med anmärkning för COD är 8 mg/l och vi ligger på 1.1, så då borde det inte innehålla större mängder organiska ämnen i alla fall(?).

Håller tummarna för lägre turbiditet. Bifogar några bilder för exempel. Ena bilden direkt under spotlight. Syns annars inget i glaset annat än att det är mjölkigt.

Bilder tagna direkt efter jag fyllt kallvatten i glaset. Händer inget nämnvärt om Jag låter glaset stå över vatten. Dalar inget till botten eller liknande. Ser totalt oförändrat ut efter stillestånd i glas i flera dagar.
 
  • Tomt glas sett uppifrån på mörk yta, genomskinligt med reflekterande ljus, geometriskt mönster i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett genomskinligt glas halvfullt med vatten står på en mörk bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller genomskinligt glas mot ljus, reflekterande ytor, mörk bakgrund, fokus på glasets textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maalkl skrev:
Nu är jag ingen expert på området men vad man kan läsa sig till så verkar du ha motsatsen till aggressivt vatten. Aggressivt vatten är lågt pH och låg alkalinitet (under 60 mg/l). Ni har 180 mg/l och pH på 9.2 vilket nästan är för högt för att dricka.
Ett symptom på högt pH värde ska va kalkutfällning.
Hej, tack för input. Vi har väldigt låga halter kalcium och magnesium, men det är alltså fortfarande möjligt med kalkutfällning?
 
Som sagt är jag inte insatt på annat sätt än att jag själv har egen brunn med något aggressivt/korrosivt vatten. Vårt vatten har pH på strax över 6 och alkalinitet på ca 40 alltså klassikt aggressivt, vilket ert vatten som sagt inte verkar vara.

Ert vatten är lite "konstigt" med en amatör som jag ögons sett. Vatten med högt pH brukar generellt vara hårdare, dvs med mer kalcium och magnesium. Jag har inte så mycket mer att komma med. Kanske någon som är mer kunnig kan komma med mer användbar information.
 
  • Gilla
skogsfastigheten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.