Vi fick med ett trädäck i paketet när vi byggde huset, men det slarvades tyvärr med det.

Sista skruvarna sitter 55cm från brädans slut och sista regeln är rätt svåråtkomlig, se var jag sticker ner tumstocken.

Vad är lämplig åtgärd?
 
  • Tumstock mäter avståndet mellan trädäckets slut och husväggen, avslöjar dåligt byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock som visar avståndet mellan skruvar på ett trädäck, med fokus på regeländen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen skruva lös trall för att kunna sätta nya reglar på de befintliga, så du kan skruva i dem ”rakt uppifrån”. Enklare att skråskruva om du kan nå regeln på så sätt...
 
  • Gilla
jnylin
  • Laddar…
Vilket problem vill du lösa?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilket problem vill du lösa?
Enligt TS beskrivning är ändarna på trallen lösa..

Edit ”Sista skruvarna sitter 55cm från brädans slut ”
 
Man kan tolka det som så, men det är oklart vad problemet är.
 
useless useless skrev:
Man kan tolka det som så, men det är oklart vad problemet är.
Tur man får tolka fritt :) Jag tolkade det så i alla fall
 
Om brädorna ligger på den inre regeln, men inte sitter fast skulle det kanske gå att minska problemet genom att pressa ner dom lite med en bräda på väggen.

Annars är det nog bara att skruva lös brädor så man får ner en extra regel eller kortlingar under.

Jag antar att det inte går att komma in under...
 
  • Gilla
jnylin
  • Laddar…
optimum
Är det samma snickare som byggt huset skulle jag vara mer orolig för hur huset är byggt.
Altanen är ett fuskbygge.
 
  • Gilla
jnylin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är det samma snickare som byggt huset skulle jag vara mer orolig för hur huset är byggt.
Altanen är ett fuskbygge.
Ja, altanen är ett fuskbygge men jag väljer att tro att Hem1 satte sig i tidspress och att snickaren tvingades slänga ihop altanen sista veckan.
 
S swe.jocke skrev:
Enligt TS beskrivning är ändarna på trallen lösa..

Edit ”Sista skruvarna sitter 55cm från brädans slut ”
Helt riktig tolkning. Jag får ursäkta det oklara.
 
jnylin jnylin skrev:
Helt riktig tolkning. Jag får ursäkta det oklara.
Tyckte det var solklart ☺️
 
  • Gilla
jnylin
  • Laddar…
Går det att pressa in en 45a på något sätt? Tex genom att lossa någon bräda, gräva ut lite under etc.
i så fall kan du skruva trallen i den och sen skråa fast regeln i befintlig regel.
 
tttomten TomasJor skrev:
Går det att pressa in en 45a på något sätt? Tex genom att lossa någon bräda, gräva ut lite under etc.
i så fall kan du skruva trallen i den och sen skråa fast regeln i befintlig regel.
Förlåt en novis, men vad är en 45a?
 
Lite mer än en halv 75:a
Det är en regel som är 45 mm
 
Precis, förr hette den ”2 tum 2” och var 50*50 mm. Nya tider, nya mått och nya namn ger idag 45*45 mm eller slarvigt uttryckt en 45a.

Det jag undrar är om du kan få in något under trallen, tjocklek o bredd är inte så noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.