Första inlägget, nybliven husägare och massor av frågetecken...

Vattenburen värme.
Jag har en CTC 171 med elpatron samt ytterliggare en extern varmvattenberedare som det inte går att ställa temperaturen på.
Jag har stängt av den externa varmvattenberedaren (som är kopplad till pannan) för varmvattnet blev så attans varmt (enorm skållningsrisk) samt att jag är rädd att den slukar stålar... liter-mässigt vet jag inte hur stor den är, men måttet är 47 cm djup, 47 cm bred samt 60 cm hög.

Nu är det kallare och jag har satt igång pannan, drifttemperaturen står på 75 grader, på elboxen på pannan kan jag även oxå ställa in temperatur, vilken jag hade satt på 40 grader, men då fick jag ingen kräm i varmvattnet i kranarna, har för 5 minuter sedan höjt den tll 60 grader, shunten har stått på 5 (skalan är 1-10) hela tiden.

Är detta rätt?
Vilket förfarande är mest ekonomiskt?

Gissar på att damen som hade huset innan mig, körde luft/luft (som ej är kopplad till pannan... tyvärr...) på vår/sommar/höst samt den externa varmvattenberedaren för att spara in pengar, men jag kanske har fel.

Tacksam för hjälp. :confused:
 
  • Gilla
dirrekok
  • Laddar…
Jag hade också en CTC 171 innan den åkte ut till förmån för bergvärme. Den gick enbart på olja eftersom elpatronerna var kass. Drifttemperaturen låg på ~85 grader och shunten stod på 6-7 vill jag minnas. (Dessutom fanns det en separat slinga till övervåningen med extern motorstyrd shunt som också var kass och därmed hade blivit manuell :) ). Detta funkade bra hos oss med undantag för att man fick justera shuntarna manuellt om det blev väderomslag. Vad styr den andra temperaturen du pratar om (40 grader)? Framledningen?
 
Det som står inställt på elboxen (40 grader) är enligt CTC teknisk support panntemperaturen, dom rekomenderade mig att ställa upp den på 75 grader och stänga av den externa varmvattenberedaren nu när det är kallt ute.

När det är varmare ute skulle jag sätta igång den externa varmvattenberedaren och stänga av pannan och bara köra luft/luft.

Är det någon som har synpunkter på förfarandet är jag tacksam för alla svar!


Damen som hade huset innan hade inte tid att gå igenom värme/vatten när jag tog över huset...
:confused::confused:
:(:(


Gud vad jag och min elräkning längtar till våren!
 
Att köra en luft/luft VP är ju mycket mer ekonomislt än att köra en CTC171 på elpatron så jag tycker nog att du ska låta VP:n gå så mycket den orkar (antar att den inte kan värma hela huset). Kör pannan parallelt. Den kommer ju inte behöva jobba lika hårt med uppvärmningen då eftersom returtempen kommer att bli högre med VP:n igång. Varmvattenberedaren kan du stänga av. Antar att det var så CTC menade, alltså att VP:n ska gå samtidigt.
 
Luft/luft är inte optimalt tack vare att planlösningen är ändrar i huset, men visst, den får jobba, som det är nu är den på, och så kör jag pannan med 60 grader inställt och den externa varmvattenberedaren avslagen. Detta borde väl vara korrekt?

TAck för svaren.
 
Är den extra vvb seriekopplad med pannan ( efter pannan ) ? Isf kan du inte slå av den. Om du gör det så måste du för att få varmvatten först fylla den extra beredaren med varmvatten innan du får vattnet i kranarna.
 
perra i skogen skrev:
Är den extra vvb seriekopplad med pannan ( efter pannan ) ? Isf kan du inte slå av den. Om du gör det så måste du för att få varmvatten först fylla den extra beredaren med varmvatten innan du får vattnet i kranarna.

Den är kopplad efter pannan, jag får ljummet vatten i kranarna som det är nu, ställde elboxen på pannan på 60 grader igår vilket blev ca 50 grader faktisk temperatur på pannan, hrm, det visar ju att du faktiskt har rätt.

Hur fasiken ska jag köra då, ca 30 grader "faktisk" temperatur på pannan, slå på extern varmvattenberedaren igen och köra järnet med luft/luft?

Jag önskar mig ett luft till vatten system i julklapp... och en 430 scuderia, gärna vit... lol
 
Nu har jag satt tempen på elboxen på 40 grader (ca 32 på pannan) och kopplat in extern varmvattenberedare igen, det kommer ju ingen härlig julklapp så vitt jag vet från tomten...

Elmätaren snurrade så jag blev yr i bollen och vips efter manövern gick den betydligt saktare... hoppas jag inte gör något dumt och oekonomiskt nu bara...
får kräma på luft/luft imorgon, tar till vara på pannans överflödiga värme till elementen inatt.

Tack till perra i skogen och esox71 för visat intresse, saft och bullar, eller öl med tilltugg, finns om ni har vägarna förbi!
 
Men har du tex 60 grader i pannan, så behöver ju inte den extra vvb värma vattnet när du tappar. Den behöver då bara använda så mycket el som det går åt att hålla den varm. För så fort du spolar så fylls den ju på med nytt varmvatten från pannan. Sedan så om du öppnar luckan där elkabeln är inkopplad så brukar det finnas en liten inbyggt termostat som man kan ändra temperaturen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.