Många proffsbyggda trähus har panelspikarna väldigt djupt försänkta (4mm djupt så de måste använt spikpistol).
Skall själv slå på panel i sommar och min fråga är då, Skall vi eftersträva försänkta spikar eller är det bättre om spikarna livar med panelen? Spontant så känner jag att om man försänker så det blir ett hål i virket där fukt kan samlas och dessutom en massa trasiga fibrer vilket blottar ett slags ändträ i miniatyr.

Har även sett trallskruv försänkt på samma sätt av "proffs". Då borde det ju verkligen bli vattensamlingar eftersom ytan är horisontell?!
 
Bob_the_builder
Spikarnas skalle ska liva med panelbräderna.
 
Skönt, då funkade min hemmagjorda logik  :)
Men varför är då så många proffsjobb aldeles för djupt försänkta, är det svårt att ställa in rätt skikdjup(kraft) på en spikpistol? Vi funderar nämligen på att ev. skaffa en sådan men jag vill ju inte att det skall bli ett sämre resultat bara för att vi vill vara bekväma...
Råspont på tak och ytterpanel är det vi tänkte använda den till, smart eller dumt?
Spikar för spikpistol har väl en mindre skalle (?) är det en nackdel man bör väga in?
 
Det är inte svårt att ställa in MEN eftersom det hela tiden är samma slagkraft så blir det olika djup eftersom panelen/spikläkten har olika hårdhet (kvistar m.m.) Knepet är att justera trycket så att spiken endast går in nån mm, då kommer ju vissa spikar inte att gå in tillräckligt så då får man gå efteråt och purra (hammare/dorn) dessa! Detta inträffar ungefär på var 20:e spik, enligt mig  ;)

Hur mycket spiken skall gå in i panelen kan ju diskuteras. Jag anser personligen att vanlig spik skall liva med panelen p.g.a. den större skallen medans skjutspik skall gå in en/två millimeter - ser liksom gedignare ut. De som inte vill se spikraderna kan väl limma upp sin panel i stället :cool:

Spikpistol är grymt bra, jag har skrivit rätt mycket om detta så sök på bara!

Ja, mindre skalle men detta kompenseras av pålagt lim på spiken alt. räfflor så att den sitter minst lika bra/bättre som vanlig spik!
 
Jo, ägnade 12 veckor i somras åt panelen och håller fortfarande på, det tar lite tid som sagt:

panel.jpg

Tipset om snedkapade spikläkt körde jag också med även om det kändes lite overkill, men det var ju så kul att köra den då nya byggsågen!

Jag köpte också speciell skjutspik för panelspikning, den har en avklippt spets som gör att träfibrerna enbart klipps av, inte bänds isär med risk för sprickor. Jag använde också Grabbers panelskruv för att fästa panelen uppe/nere innan man var säker på att man hade mätt rätt för fönster/dörr/ventiler m.m.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.