Martin_B
Om man har tjocka dörrfoder, omkring 35mm, så är det inte så lätt att få till det så de går att öppna ända upp utan bredare gångjärn.

Finns det någon standardlösning för detta, som man använde förr? Med tanke på att man hade betydligt tjockare dörrfoder längre bak i tiden? Eller lät man bli att öppna dörrarna 180° och nöjde sig med kanske 160-170°?

Jag vill definitivt kunna öppna upp 180°, ända mot golvsockeln i princip, så dörrbladen kommer ur vägen.

Har letat på gammaldags gångjärn som är bredare än vanligt, men hittar inte sådana. Sedan så kan de inte vara hur breda som helst heller, för då går det ju ej att få upp dörren för den saken.
 
Redigerat:
Hej.

Ett vanligt gångjärn på en innerdörr idag klarar att komma runt ett foder upp till 30mm (kanske några millimeter till men då riskerar man att skava).
Du kanske bara kan flytta ut gångjärnet lite i karmen/dörrbladet. Räcker ju med 3mm så får du ju 6mm mer utrymme i öppet läge. Akta bara så inte dörrbladet "hugger" i karmen på motsatt sida.

Och glöm inte dörrstoppet så slipper du hål i väggen efter handtaget ;)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Om du tänker på innerdörrar så var ju de gamla foderlisterna 12-15 mm i kanten in mot dörren och 20-25 mm i ytterkant. I alla fall här i trakten. I och med att listen hade en dylik kilformad profil fick man en hygglig öppningsvinkel på dörren även med vanliga gångjärn.... men riktigt fullt 180 grader blev den inte.
Fram tills mitten på 1800-talet hade man utanpåliggande handsmidda gångjärn som var fastnitade synligt utanpå dörrbladet. Gånjärnet gick på en "spåra" altså en smidd hake som var inslagen i karmen. Själva gångjärnsleden var grov och stack långt ut. Då öppnades dörrarna i allmänhet 180 grader.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Okej, det kanske inte finns några standardmetoder då så att säga, för vanliga, infällda gångjärn. Mer än att de skulle varit lite bredare då.

Vad jag är orolig för med om jag sätter de längre ut, är att de inte kommer hålla så bra i infästningen. Dörrarna är av massiv trä och stora, så de är tunga (mycket att bära upp). Man kan iofs sätta extra gångjärn så lasten fördelas.

Har även funderat på att tillverka karmarna (skall ändå bygga nya) så att de sticker ut lite framför fodret, dvs. så att fodret inte spikas i karmen utan snarare monteras bredvid karmen istället. På så sätt kan jag låta karmen sticka ut kanske någon centimeter, så löser det ju en hel del problem.

Frågan är bara om det ser ok ut, eller om det inte ser klokt ut... får nästan göra en liten provbit så man ser.


Det är viktigt att få undan dörren vid öppet läge tycker jag. Mer plats och bättre på alla sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.