Hej.
De håller på att byta tak på huset, och där ser allt kanon ut.
Idag monterade de de nya Velux takfönstrena. De verkar vara något större än de gamla, och de har fått kapa rätt mycket. På ena sidan ser det ut som om de kapat av takstolen, ska det va så?
Tänkte bara kolla lite snabbt med er innan jag blir idiotförklarad av snickarna.
En närbild på en takinstallation med synligt kapade träbalkar och isoleringsmaterial vid ett nytt Velux takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avkapad takstol nära nyinstallerat Velux takfönster med isoleringsmaterial och synliga spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat Velux takfönster med kapat takstolselement och inre fönsterbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat Velux takfönster med synlig kapat takstol och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade Velux takfönster med kapad takstol och avskalad isolering syns i takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat Velux takfönster med synligt kapat takstol och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstol med avkapade delar nära nytt Velux takfönster under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ett nytt Velux takfönster med synlig kapning av takstol och isolering i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat Velux takfönster med avkapad takstol och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lärjungen
Ser onekligen ut som att takstolen är kapad, vilket absolut inte är bra om så är fallet. Ser dessutom ut som att råsponten inte längre har någonting att sitta fast i. De kanske tänkt att råsponten förankras i den smyg som skall monteras, men problemet med takstolen försvinner ju inte.
 
Lät montera/byta ett Velux takfönster för ett par år sedan. Velux "skryter" med att ha speciellt utbildade montörer, och hos mig blev det riktigt bra (det gamla läckte in vatten och nu läcker det inte längre).
Men att kapa takstolar för att få dit fönstret låter allt annat än proffsigt, jag skulle klaga högljutt! I alla fall tills nån kan bevisa att hållfasthet inte har påverkats.
 
Snyggt. Ser onekligen ut som att de sågat av takstolen! I en takstol går lasten ned och nu har du alltså ett litet hål i konstruktionen. Lasten tas nu upp av, öh, innertaket på den bjälken. De omkringliggande två hjälper till. Lasten skall ut till ytterväggen och bli vertikal där.

Men någon bättre kunnig än jag får svara här. Men inte fan sågar man av takstolar utan att göra någonting alls. Kommer väl inte hända så mycket misstänker jag men i värsta fall så får sig taket en sänka. Kanske bildas någon glipa kring fönstret när saker rör på sig lite. Har du varmluft ut där får du is på taket när snön smälter och ja.
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Snyggt. Ser onekligen ut som att de sågat av takstolen! I en takstol går lasten ned och nu har du alltså ett litet hål i konstruktionen. Lasten tas nu upp av, öh, innertaket på den bjälken. De omkringliggande två hjälper till. Lasten skall ut till ytterväggen och bli vertikal där.

Men någon bättre kunnig än jag får svara här. Men inte fan sågar man av takstolar utan att göra någonting alls. Kommer väl inte hända så mycket misstänker jag men i värsta fall så får sig taket en sänka. Kanske bildas någon glipa kring fönstret när saker rör på sig lite. Har du varmluft ut där får du is på taket när snön smälter och ja.
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.