Har jag uppfattat allt rätt enligt konstens alla regler, om att denna mackapär försöker man sätta ner genom golvspån osv och siktar på att märkeskanten (syns ej på bild, men den är 75 mm under överkant på stosen) på den hamnar i nivå med förväntad höjd på färdigt golv, dvs håltagningen genom golvspånet blir 122 mm och ansluter till 110 rör i bjälklaget.

Eller är det mer rätt att låta 110-rörets muff gå upp till golvspånet under, så genomföringen genom golvspån blir 110 mm och att den excentriska delen sker ovanför golvspånet och flytspacklas mot?

Tätskiktsmanschett träs på med våld, vilja och tålamod och så tätas rubbet mot 122-delen på röret. Klart att stoppa i toalett och hamnar färdigt golv i kant med linjemarkeringen så behövs ingen rörkapning alls, utan bara tuta och köra.

Har jag missat något?

4778_2.jpg
 
Redigerat:
ja numera har jag lärt mig att man går upp med röret genom golv direkt, gärna mycket mer än vad som behövs och sen kapar du det när golvet är klart och köper anslutning till det.
Då behöver man ingen oldschool toamuff som på bilden.
 
Stefan1972 skrev:
ja numera har jag lärt mig att man går upp med röret genom golv direkt, gärna mycket mer än vad som behövs och sen kapar du det när golvet är klart och köper anslutning till det.
Då behöver man ingen oldschool toamuff som på bilden.
Gahh?! Jag har precis läst bland annat här på forumet att man inte ska gå upp med ett vanligt 110 rör, utan gå upp med stosen och sätta tätskiktet mot stosen. Hmm.
 
Krilleman
Det är inget fel att gå upp med den stosen du har shadowfire.

Du kan lugnt dra upp det för långt och kapa ner den senare när golvet är färdigt. Se bara till att det är den stora delen på stosen som sticker upp ur golvet. (alltså den grövre dimensionen)

Alternativet är att gå upp med vanligt 110mm rör och sen innan tätskitet appliceras monteras en annan typ av stos som tätskiket tätar mot.

Tex:
WC_anslutning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är inte den där rätt så stor i yttermått? jag tycker det är bäst när det är en anslutning som på första bilden
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Krilleman
Min ovetenskapliga studie säger mig att dom är likvärdiga i yttermått. (jag gissar alltså)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Check, tack för input. Jag har redan köpt Uponor-stosen på bild i första inlägget, så jag går upp med den breda delen (122 mm tror jag den är).
 
Krilleman
12-13mm går att justera i sida utan risk för stopp med anslutningarna likt min bild ovan. Det finns upp till 30mm men dessa är ej att rekommendera utan ska ses som en nödlösning. Men det går ju även att sätta en av dessa excentriska stosar i en WC-anslutning som shadowfire har, fast då måste man köpa en variant med större gummipackning.

Så är man bara noga med måttet från början är det inga problem.
 
Oavsett om man kör med Jafo-muffen eller typen av Uponormuff som jag har, så ska tätskiktet fästas mot muffen enligt Säkert Vatten, så vad man än sätter där så är tanken att det ska sitta kvar/fast för att inte sabba tätskiktet. Så just denna mackapär får vackert sitta på sin plats tills det är dags för nästa badrumsrenovering. :)
 
S shadowfire skrev:
Har jag uppfattat allt rätt enligt konstens alla regler, om att denna mackapär försöker man sätta ner genom golvspån osv och siktar på att märkeskanten (syns ej på bild, men den är 75 mm under överkant på stosen) på den hamnar i nivå med förväntad höjd på färdigt golv, dvs håltagningen genom golvspånet blir 122 mm ...
[bild]
Hej väcker denna fråga igen då jag står inför samma dilemma och inte har klart för mig om hålet genom golvspånet skall vara 110mm eller 122mm om jag använder en lång Uponor klosettanslutning. Mitt antagande är att hålet genom golvspånet borde vara 122 mm och även att tätskiktet skall dras upp mot den breda delen av stosen. Är det korrekt?
 
R RobbanGBG skrev:
Hej väcker denna fråga igen då jag står inför samma dilemma och inte har klart för mig om hålet genom golvspånet skall vara 110mm eller 122mm om jag använder en lång Uponor klosettanslutning. Mitt antagande är att hålet genom golvspånet borde vara 122 mm och även att tätskiktet skall dras upp mot den breda delen av stosen. Är det korrekt?
Dra hellre upp vanligt 110mm slätrör ur golvet. Det är väl vad jag förstår det som är brukligt idag. Då kan man dra upp det ett par decimeter extra och sen kapar man bara ner det när man tar sig vidare. Man behöver då inte veta i förväg hur mycket den ska sticka upp eller hålla koll på hur tjockt golvet blir utan det finns hela tiden "reserv"
 
Manschetterna är oftast gjorda för 110mm, 2st har spruckit åt mig när sig trätt dom på vita avloppsanslutningar
 
Jag antar att manschetten hur som helst måste sättas mot muffen och inte själva 110 röret vilken variant jag än väljer.
Diagram över toalettinstallation med tätning mot klinkergolv och anslutning till avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja enl dom där ska man ju göra det.
Men oftast så sätts manschetter på 110 röret, man lägger plattor och fogar. Sen kapas 110 röret strax ovanför klinkers och sen sätter man i anslutningen.

Vilket måste bli lika tätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.