Hej,

som hobbysnickrare ska jag bygga matbord i massivt trä, skåp med lådor i plywood under min arbetsbänk, samt kommoder i mdf. Sannolikt tillkommer andra möbelprojekt med tiden.

För detta tänkte jag köpa korpustvingar. Vad jag förstår älskar alla sina Besseytvingar men de kostar dubbelt så mycket som bland annat Piher. Jag förstår att Bessey har ett universum av fiffiga tillbehör och 8000N i presskraft. Piher däremot specar sina till halva den kraften. Jag vill ha kvalitetssaker, har lite plats och vill ha så få prylar som möjligt.
Skåp och dylikt blir väl 600 eller 800 breda och maximalt 900 höga, matbordet blir runt 3m långt och 800 i bredd eller så.

1. Behöver jag verkligen 8000N per tving eller räcker det med lika många tvingar och 4000N?
2. Besseys förlängningsblock verkar ge en riktigt rak förlängning, medan Pihers enklare variant inte verkar riktigt lika stabil, när jag väl måste förlänga, hur stor roll spelar detta?
3. Hur många tvingar behöver jag?
4. Är det något annat jag måste tänka på?


https://www.bessey.de/sv-se/bessey-...stvingar-och-plantvingar/korpustving-revo-kre

https://www.piher.com/de/36-parallel-schraubzwingen

Jag skulle bli oerhört tacksam för råd baserade på erfarenhet och inte teoretiska resonemang, jag kommer nämligen aldrig räkna ut areor och titta i tabeller efter erforderlig kraft för specifika limtyper. Ska jag räkna, får jag inget gjort.. 😀


Tack på förhand från Malmö.
 
Hej och välkommen till Byggahus!

De här tvingarna har jag satsat på:

https://www.rubank.se/parallelltving-limknekt-1000x95mm

De har en spännkraft som ligger nära Besseytvingarna och man kan köpa dem med handtag som går att vinkla så att det blir enklare att dra hårt. mina har den finessen men den har jag inte utnyttjat mer än två gånger kanske; tycker nog inte att det är värt extrakostnaden…

Jag har sex stycken av vardera 1000, 600 och 300 längderna och har klarat mig bra med dem men kommer nog att köpa ytterligare fyra stycken av vardera storlekarna, men det är mest för att vara ”safe”.

Har haft möjlighet att använda motsvarande Besseytvingar en hel del och de är absolut något bättre men prisskillnaden fick avgöra och jag är mer än nöjd!

Här är en länk till ett seminarium som hölls på Sliparebackens finsnickeri av Daniel Norrstam, tillika moderator här.
Tokbra! Massor med information om utrustning, material, teknik osv — du kommer att lära dig hur mycket som helst!


Lycka till med valet och inköp samt kommande byggen!
//Ronnie
 
Jag föredrar klassiska limknektar. Mer presskraft och stabilitet för pengarna.
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Jag föredrar klassiska limknektar. Mer presskraft och stabilitet för pengarna.
Samma här, för hobbybruk så jag köpte billiga enkla i aluminium för pengarna jag fick när jag sålde alla utom 2 av mina Bessey korpus. Att tänka på är att de är väldigt tunga och klumpiga...
 
Mina limknektar är delvis gamla Woden och Record och delvis gamla engelska "cramp heads" monterade på 25x50x3 fyrkantrör. Och så en ny Bessey och tre av de där svetsade svenska vad de nu heter och en urgammal som jag inte kan läsa stämpeln på. En vild blandning av kvalitet för rimliga pengar.
 
Om man, trots bra tips om andra tvingar, ändå vill ha Besseys, så händer det lite då och då att amazon dumpar sina priser. Oklart varför, men ibland är det runt halva priset för ett tvåpack av en viss längd i ett par dagar. Det tog mig kanske ett halvår, men sedan hade jag det antal och längder jag ville ha för halva ordinarie pris.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
M
Historiskt upplever jag denna säljare ha bra priser:

https://www.crebes-werkzeuge.de/

Tyskland har dessutom ofta bra fraktpriser....

Vad gäller behov av presskraft. Titta på vad limtillverkaren specificerar. Jag använder Bindan-P B3/P3 och dess speciafikation är 2-4kg/cm² vilket är ungefär 20-40N/cm².

Så att limma ihop ett par 2cm tjocka, 1m långa brädor ger 2x100=200cm², vilket ger presskraft 4000-8000N, dvs 1 tving som kan ge 8000N under förutsättning att tvingens presskraft fördelas jämt över hela fogen att fogen är tillräckligt "perfekt".
 
Annars har både Rutlands och Sautershop egna tvingar i samma utförande som Besseys korpus. Dugar bra och bättre pris men Besseys är snäppet kraftigare.
 
Tack alla för era svar.


Efter att ha läst era kommentarer, sett hela hela seminariet på youtube och gått i genom en massa information, har jag kommit fram till följande för min del:
Jag tror inte riktigt på angivelser om presskraft etc. Man behöver sannolikt mycket, mellan eller lite presskraft för olika ändamål. Tvingar tvingas inte under laboratorieförhållanden, en till yrket smed kan sannolikt tvinga hårdare än en kontorsråtta, vad och hur man tvingar spelar säkert också roll. Amerikaner älskar rörtvingar och vill helst, medelst dem, tvinga ut den sista restfukten ur virket medan andra demonstrerar förnöjt hur en limknekt, åtdragen med ett finger, på mitten räcker för en så kallad spring joint på en meter. I det ovan länkade seminariet argumenterar Daniel Norrstam fullständigt sönder tillverkarnas bild av hur fantastiska parallelltvingar är, de glassiga katalogbilderna verkar inte stämma överens med verkligheten. Till detta ska man fundera på vilka metaller som missfärgar virket etc. Som vanligt är det en djungel när man ska köpa något.

Sannolikt köper jag några Dubuque limknektar och några Ehoma parallelltvingar så att jag kan jämföra och skapa mig egna erfarenheter. Skulle alu-knektarna bågna under mina nypor, så får jag lägga i en träregel i profilen som internetfolket gör.



Nu blir det dags att släppa sargen och ta fram plånboken.

Återigen tack så mycket!
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
M
Kul att du kommer till skott! Alla tvingar bågnar, även parallelltvingar .....

Dubuque har jag sneglat på. Skriv gärna en rad eller två vad du tycker om dessa.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Annars har både Rutlands och Sautershop egna tvingar i samma utförande som Besseys korpus. Dugar bra och bättre pris men Besseys är snäppet kraftigare.
Kan tyvärr inte rekommendera Rutlands parallelltvingar, har haft flera stycken som släpper trycket eller inte går att spänna efter en tids användning. Har nu öppnat plånboken och skiftat till Bessey, som inte verkar ha det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.