Jag har ett aggregat från 83 gissar jag. I samband med att jag skulle byta en fläkt var jag tvungen att lossa sockerbiten i kopplingslådan eftersom den är inbyggd så att det nästan är omöjligt att komma åt den. Nu har jag ersatt den med ett antal wago221 som gör att man kan vika ut kablarna, och på så sätt lättare komma åt dom. Dock vet jag inte var en av kablarna till frånluftfläkten var inkopplad, så den hänger lös. Är det nån som sitter på ett kopplingsschema? Jag har hittat scheman, men i dessa sitter det 2 kondensatorer, jag har en gemensam för båda fläktarna. I andra scheman jag hittat sitter det 2 transformatorer, en till varje fläkt. Jag har så vitt jag vet bara en trafo i spiskåpan (Franke)

Från spiskåpan kommer det en transformerad signal på ca 100v som går till en termostat och efter termostaten är tilluftsfläkten inkopplad. Ska frånluftsfläkten kopplas in före termostaten? På spiskåpan finns det möjlighet att forcera frånluften (jag gissar att den höjer spänningen till fläkten). Jag har alltid trott att det bara gäller frånluft, men om jag kopplar in tilluften där så kommer ju den också att öka, verkar det rimligt?

Det är samma motor till både till och frånluft: https://www.flaktbutiken.se/flakt-rexovent-flaktmotor-67-watt

EDIT: Hittade en bild på hur jag gissar att min kopplingslåda såg ut:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/imageuploadedbytapatalk1381492561-875525-jpg.95103/

Här ser det ut som att frånluften kopplas direkt på 100v matningen och att tillluften ligger på samma dock via termostat.
 
Redigerat:
Det verkar vara så att både till- och från-luft forceras. Det funkade i vart fall att koppla tilluften före termostaten
 
Kanske detta kan hjälpa :
Elektriskt kopplingsschema från manual, märkt "Fläkt RDAA", innehållande diagram och anvisningar om enhetsdrift och varvtalsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Det är egentligen den interna delen jag var ute efter, men tack i alla fall. Jag upptäckte inte ditt svar förrän nu:) Jag drog slutsatsen att det måste vara samma matning från fläktkåpan som styr till- och från- luft, men att tilluften matas via en termostat.
 
Jag skulle gissa att du gjort rätt.
Termostaten före tilluftsfläkten är troligtvis för "avfrostning", om tilluftstemperaturen blir för låg (värmeväxlaren nedkyld) stoppas tilluftsfläkten och frånluften får värma upp värmeväxlaren igen.
 
  • Gilla
lelle12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.