Det är så här att jag sitter här o letar mig fördärvad efter tillbehör till Hagers Normakappslingar.

Ska sätta upp en kappsling i ett hus med en JFB o en trepolig automat.
Det ska in inkommande huvudledning från mätarskåpet in kappslingen , sen ska det vidare från JFBn till ett vanlig proppskåp , som inte är akutelt att byta , och från automaten till en stigare till ett uthus.

Nu är det så att eftersom inkommande huvudledning ska fördelas inne i kappslingen tänkte jag sätta tre små plintar , likadana som PE/N plintarna , fast annan färg. Ni vet säkert vilka jag menar , följer med i förpackningen till b.la Hagers Mini Gamma. Hade jag köpt en ny kappsling hade det inte vart några problem , men nu sitter kappslingen redan där , så jag måste ha enbart plintarna samt hållaren till dessa.

Ni vet , de där plintarna som är likadana som PE/N plintarna , fast vita , är inte dock inte säker på om de är just vita. Har letat på Hager och Elektroskandia men hittar de inte lösa nån stans. Har de slutat att sälja dessa eller ?
Hitta dem som sagt ingen stans.
 
Inte exakt de du menar men samma funktion, kolla lista 26 (tillbehör centraler) på E-skandia, sedan kapitel avgreningsplintar. T.ex. E2673020 Hager har jag letat efter också men tror bara de har blå/gröngul.

Hoppas det hjälper dig!
 
Kan du inte montera DIN-plintar, typ Ensto har det, ordentliga plintar man kan skarva på, som också är för din montage.
 
Hmm Får nog bli så. Hoppas bara jag hittar en plint som får plats i en modul. Är nämligen en 8-moduls kappsling.
Just därför skulle de va bra med dom där andra plintarna , får maila Hager o fråga.
Annars fixar jag en sån plint som floppman sa, dessa ser ut att kunna monteras på "annan" plats än på DIN-skenan t.ex under skenan i kappslingen , med tanke på fästöronen.
 
3 kablar i en 8 modulers central, blir nog jävligt trångt om du även ska få plats med en jordfelsbrytare och 3 säkringar.

ta en större kapsling....
 
...eller grena i nåt annat utanför, en sån här sitter i min källare för att lösa samma problem. 141421-402.jpg
 
Hur skall han få plats med automatsäkringen i den dosan tänkte du? :)
 
DjAlbert skrev:
Det är så här att jag sitter här o letar mig fördärvad efter tillbehör till Hagers Normakappslingar.

Ska sätta upp en kappsling i ett hus med en JFB o en trepolig automat.
Det ska in inkommande huvudledning från mätarskåpet in kappslingen , sen ska det vidare från JFBn till ett vanlig proppskåp , som inte är akutelt att byta , och från automaten till en stigare till ett uthus.

Nu är det så att eftersom inkommande huvudledning ska fördelas inne i kappslingen tänkte jag sätta tre små plintar , likadana som PE/N plintarna , fast annan färg. Ni vet säkert vilka jag menar , följer med i förpackningen till b.la Hagers Mini Gamma. Hade jag köpt en ny kappsling hade det inte vart några problem , men nu sitter kappslingen redan där , så jag måste ha enbart plintarna samt hållaren till dessa.

Ni vet , de där plintarna som är likadana som PE/N plintarna , fast vita , är inte dock inte säker på om de är just vita. Har letat på Hager och Elektroskandia men hittar de inte lösa nån stans. Har de slutat att sälja dessa eller ?
Hitta dem som sagt ingen stans.

Men vänta lite här, måste du skarva i centralen,?

kan du inte bara dra inkommande till jordfelsbrytaren underkant, och sedan dra från den oskyddade sidan på jordfelsbrytaren till undersidan på säkringarna?

För i mina öron låter det som att du inte behöver skarva....
 
el_richard skrev:
Hur skall han få plats med automatsäkringen i den dosan tänkte du? :)
Ingen människa får plats med en automatsäkring i den dosan, tanken var att grena utanför för att på så sätt slippa att gå in med mer än en grov, vresig tjurkabel i den lilla normkapslingen.
 
Fotografen skrev:
Ingen människa får plats med en automatsäkring i den dosan, tanken var att grena utanför för att på så sätt slippa att gå in med mer än en grov, vresig tjurkabel i den lilla normkapslingen.
Men han vill ju säkra av den ena kabeln och den andra ska till jordfelsbrytaren.

Och att dra in fet kabel i dom dosorna är tålamods krävande.....

Tror LKAB använder dessa dosor.
 
Jag skiter i den kappslingen som sitter o kör med en större , typ 1x13 , E2290935
O sätter en ordentlig plint. Vill ha grenar ordentligt gjorda i ordentlig plint.
 
el_richard skrev:
Men han vill ju säkra av den ena kabeln och den andra ska till jordfelsbrytaren.

Och att dra in fet kabel i dom dosorna är tålamods krävande.....

Tror LKAB använder dessa dosor.
Nu ser jag att matningen till gängskåpet skulle via jfb också, då blir det ju svårt...byt till större normlåda, i plåt...
 
En kapsling kan aldrig bli för stor...
 
Nu ligger en order i varukorgen : Kappsling E2290935 , samt en plint E2673020.

Sliter ner den nuvarande lådan , o gör det ordentligt på en gång.

Sen kan jag förtydliga min koppling :

Inkommande från mätare ska grenas i lådan till en JFB , som ska vidare till ett vanliga proppskåp , sen ska inkommande från mätaren även grenas via en 3-polig dvärg som ska liggan utanför JFB , till ett skåp i ett garage/uthus , där det ska sitta en central o separat JFB.
 
Ställer samma fråga som el-richard tidigare.... varför måste du ha plintar att "grena" med ?? Inkommande från mätaren skall bara in till en JFB och en dvärgbrytare... ena kabeln ut från JFB och andra kabeln ut från dvärgbrytaren. Vad ska du med plintarna till??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.