Jag hänger upp lite nya skåp i tvättstugan. Då hamnar två av dosorna bakom ett av skåpen. Tanken är att det från dessa två dosor ska gå vardera en EKK bakom skåpet, upp till taklisten och vidare till ett par utanpåliggande vägguttag. På dosorna hade jag tänkt använda såna tvättmaskinsdosor, men mina dosor är 25 mm höga och jag har bara 20 mm bakom skåpet.
Kan/bör/får jag använda ett vanligt doslock med näsa istället? Vill gärna slippa göra hål i bakstycket på skåpet.
 
Dosor måste vara åtkomliga så du får nog ändå göra hål i skåpen och sätta någon form av doslock i skåpen.
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Åtkomliga är de ju, det är bara att kroka ner ett skåp. Begriper man inte att där finns en dosa när det försvinner ett par EKK upp bakom skåpen ska man nog ändå inte pilla i dosorna ;)
 
Eftersom du ska gå ut med en installationskabel så ska du använda doslock med näsa. Tvättmaskinsdosan är avsedd för anslutningskabel.

Sedan ska man normalt inte behöva kroka av skåp för att komma åt dosor. Om man ser en kabel försvinna bakom ett skåp utan att se något på insidan så skulle jag förvänta mig att den löper vidare, inte att det finns en dosa gömd bakom skåpet. Men går den att komma åt utan alltför stort jobb så är det väl ok. Detta är något som bör fotas och sättas i huspärmen tycker jag.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Eftersom du ska gå ut med en installationskabel så ska du använda doslock med näsa. Tvättmaskinsdosan är avsedd för anslutningskabel.
Jaha, där ser man vad man inte kan :surprised: Tack!

Bo.Siltberg skrev:
Sedan ska man normalt inte behöva kroka av skåp för att komma åt dosor. Om man ser en kabel försvinna bakom ett skåp utan att se något på insidan så skulle jag förvänta mig att den löper vidare, inte att det finns en dosa gömd bakom skåpet. Men går den att komma åt utan alltför stort jobb så är det väl ok. Detta är något som bör fotas och sättas i huspärmen tycker jag.
Jag skulle ju kunna såga runda hål i bakstycket och trycka i såna 100 mm snäppa-fast-lock i skåpet. Rycker man det locket så ser man näsdoslocket i väggen och kan välja att antingen kroka ner skåpet, eller försöka trilskas med allt på plats. Yes?
 
Sätt Hilaluckor så går det att komma åt och koppla om när det i framtiden behövs.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.