Jag har i garaget en infälld kopplingsdosa där alla kablar för belysningen (både inne och utomhus) i garaget är samlade och dosan är tämligen full. Nu har jag kompletterat med en Nexa-puck för att kunna styra ytterbelysningen på distans vilket har gjort att doslocket inte går på alls.

Nu till frågan: Finns det några formella fel mot att montera en kopplingsdosa för utanpåliggande montage (med botten borttagen) över den infällda dosan för att så vis täcka allting? Och om så är fallet, har ni något tips på en lämplig dosa. De flesta verkar ju vara exakt lika stora som en infälld kopplingsdosa så jag är lite rädd att det inte blir helt täckt.
 
richardtenggren
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det enklaste borde väl vara att sätta en förhöjningsram med ram och blindlock?

Finns väl i de flesta apparatserier, typ denna från Elko;
[länk]
Tack för svar!
 
É
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det enklaste borde väl vara att sätta en förhöjningsram med ram och blindlock?

Finns väl i de flesta apparatserier, typ denna från Elko;
[länk]
Finns förhöjningsram för kopplingsdosor? Den jag har är nog 67mm (skruvhål) men när jag söker verkar alla förhöjningsramar verkar vara för apparatdosor 60mm. Passar dessa ändå, bara att man får skruva vid sidan och inte använda kopplingsdosans hål? (om man kan undvika alla rör).

Och brukar det finnas ett tillhörande fyrkantigt lock då, för de runda täcklocken borde se konstigt ut på fyrkantig ram.
 
richardtenggren
É ÉlPon skrev:
Finns förhöjningsram för kopplingsdosor? Den jag har är nog 67mm (skruvhål) men när jag söker verkar alla förhöjningsramar verkar vara för apparatdosor 60mm. Passar dessa ändå, bara att man får skruva vid sidan och inte använda kopplingsdosans hål? (om man kan undvika alla rör).

Och brukar det finnas ett tillhörande fyrkantigt lock då, för de runda täcklocken borde se konstigt ut på fyrkantig ram.
Vet inte om jag missade att det rörde sig om en kopplingsdosa, eller om jag antog att de finns varianter med dubbla hålbilder.
Plastkopplingsdosa med markerade skruvhål för rätt c-c mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att dessa som är markerade har rätt c-c för kopplingsdosa.
 
Vad har du för anslutningsklämmor?

Brukar gå att koppla om på rätt sätt för att få plats med alla matningar + en puck.

Har du bild på kopplingsdosan?
 
É
Jag har öppningsbara nya wago men blev en del anslutningar så vill helt enkelt inte mosa in dem eller korta ner dem i detta fall. Det är en källare/garage så inga problem med utseendet. Jag tror jag chansar på denna förhöjning. Någonstans ska väl skruvar passa och få in i väggen. Dosans c.c tror jag inte går använda om man inte vill montera den snett...
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...up-35-mm-1-fack-apparatens-hojd-84-mm-3113564

och sedan detta blindlock:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...1-facksutforande-2818963?t=638490361399310000
 
I värsta fall får du väl sätta en utanpåliggande dosa utan "mittstolpe" intill den infällda, och dra en kabelstump mellan dosorna.
 
I mitt fall gjorde jag som @richardtenggren föreslog. Jag satte en förhöjningsram utanpå.

Även om kopplingsdosan är rymlig (betydligt rymligare än de gamla plåtdosorna i bostadshuset) så var det mycket som skulle in där: Fyra anslutningar i olika belysningsarmaturer, en strömbrytare och pucken. Hade jag sparat mindre FK i dosan så kanske det hade tvingats in men jag ville ha några centimeter extra. Jag använde vanliga öppningsbara Wago.
 
É
É ÉlPon skrev:
Jag har öppningsbara nya wago men blev en del anslutningar så vill helt enkelt inte mosa in dem eller korta ner dem i detta fall. Det är en källare/garage så inga problem med utseendet. Jag tror jag chansar på denna förhöjning. Någonstans ska väl skruvar passa och få in i väggen. Dosans c.c tror jag inte går använda om man inte vill montera den snett...
[länk]

och sedan detta blindlock:
[länk]
Min beställning blev inte så bra. De passade ihop enligt bilden vilket inte var hur jag hade tänkt. Någon som vet annat som passar bättre?

Edit: eller nu kom jag på, det kanske är en vanlig 1-fack ram man ska komplettera med?

Elektrisk dosa med felmonterat vitt lock som inte passar ordentligt, vilket inte möter förväntningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPon skrev:
Min beställning blev inte så bra. De passade ihop enligt bilden vilket inte var hur jag hade tänkt. Någon som vet annat som passar bättre?

Edit: eller nu kom jag på, det kanske är en vanlig 1-fack ram man ska komplettera med?

[bild]
Är det schneider så klämmer du ramen med täcklocket, så ja.
 
  • Gilla
ÉlPon och 1 till
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Min beställning blev inte så bra. De passade ihop enligt bilden vilket inte var hur jag hade tänkt. Någon som vet annat som passar bättre?

Edit: eller nu kom jag på, det kanske är en vanlig 1-fack ram man ska komplettera med?

[bild]
Det fattas en täckram
 
  • Gilla
ÉlPon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.