Det ska bli el till garaget. Det dras en 5x2,5 från huvudcentralen till en ny undercentral med JFB. Därför kommer jag inte koppla via JFB på huvudcentralen. Dock kommer kabeln skarvas någonstans på vägen i en dosa. I dosan kommer det ju då finnas framtida möjligheter att missa att det saknas JFB.

Vad gäller? Är det ok? Ska man märka upp på något vis?
 
Man behöver inte skydda en "stigare/huvudledning" med JFB det räcker med att den är rätt avsäkrad, skyddet ska vara på dom grupper som går ut ur den nya centralen.
 
Det framtida ansvaret faller ju på den som gör något med dosan, tex kopplar in ett uttag där, om det var det du tänkte på.
 
Det var det jag tänkte på! Tack för svar!
 
O
ÄR man orolig så kanske man kan märka kopplingsdosan....
Men om det är rätt eller inte får några av våra proffs reda ut!
 
Kabeln ska dock säkras 16A (max) i den första centralen.
 
Märkningar skadar aldrig.
Det underlättar ofta i framtiden, för ev nya ägare eller elektriker
Men jag ser det inte som ett krav i detta fall.
vill man inte ha en "ful" märkning på utsidan dosan kan man alltid sätta den på insidan locket.
Men då gäller att doslocket hamnar på rätt dosa, när den öppnas och återmonteras nästa gång:|
speciellt om det finns flera likadana dosor i närheten.
 
Mikael_L
Jag skulle inte märka upp något.

Det är ju helt befängt att bara öppna vilken dosa som helst och koppla in sig i vid någon framtida utvidgning. Man tar ju givetvis innan man börjar reda på vad det är i dosan.

Och de som skiter i sånt skiter nog i så mycket annat att en märkning ändå inte spelar någon roll, eller budskapet ändå inte förstås.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.