Hej!

Snabb fråga.
Om man vill använda sig av Wago toppklämma 221 tror jag de heter men behöver fler än 5 anslutningar. Vad gör man då? Min elektriker använder sig av billigare toppklämmor sådana man bara trycker in sladden i och dessa är ju behäftade med fler brandrisker, trots att det utförs av elektriker. Flera exempel och händelser finns rapporterade kring detta. Frågan är då alltså om jag vill använda wago 221 men behöver fler än 5 anslutningar, kan jag skarva från denna wago till en ny fräsch 5-anslutnings-wago? Om jag gör så måste mm2 skarvsladden vara av större dimension?

tackar!
 
  • Wago 221 toppklämma med fem anslutningar för elektriska kablar inuti en kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C charl_6 skrev:
Hej!

Snabb fråga.
Om man vill använda sig av Wago toppklämma 221 tror jag de heter men behöver fler än 5 anslutningar. Vad gör man då? Min elektriker använder sig av billigare toppklämmor sådana man bara trycker in sladden i och dessa är ju behäftade med fler brandrisker, trots att det utförs av elektriker. Flera exempel och händelser finns rapporterade kring detta. Frågan är då alltså om jag vill använda wago 221 men behöver fler än 5 anslutningar, kan jag skarva från denna wago till en ny fräsch 5-anslutnings-wago? Om jag gör så måste mm2 skarvsladden vara av större dimension?

tackar!
Skarva med samma kvadrat till en ny 5:a.
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
C charl_6 skrev:
Hej!

Snabb fråga.
Om man vill använda sig av Wago toppklämma 221 tror jag de heter men behöver fler än 5 anslutningar. Vad gör man då? Min elektriker använder sig av billigare toppklämmor sådana man bara trycker in sladden i och dessa är ju behäftade med fler brandrisker, trots att det utförs av elektriker. Flera exempel och händelser finns rapporterade kring detta. Frågan är då alltså om jag vill använda wago 221 men behöver fler än 5 anslutningar, kan jag skarva från denna wago till en ny fräsch 5-anslutnings-wago? Om jag gör så måste mm2 skarvsladden vara av större dimension?

tackar!
Den Wagon som visas på bilden är INTE på något vis sämre än en 221 utan kanske tvärt om MEN den ställer lite högre krav på utövaren. Det är den typ av toppklämma som majoriteten av YRKESMÄN använder.
Varifrån har du fått att den skulle vara behäftad med brandrisker? Från någon Youtube film där någon som vill ha många klick utför sina "vetenskapliga undersökningar"?
 
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varifrån har du fått att den skulle vara behäftad med brandrisker? Från någon Youtube film där någon som vill ha många klick utför sina "vetenskapliga undersökningar"?
Jag har iaf inte sett något Youtube-test där inte kabeln brunnit upp före Wagon, av båda typerna...
 
E elmont skrev:
Den Wagon som visas på bilden är INTE på något vis sämre än en 221 utan kanske tvärt om MEN den ställer lite högre krav på utövaren. Det är den typ av toppklämma som majoriteten av YRKESMÄN använder.
Varifrån har du fått att den skulle vara behäftad med brandrisker? Från någon Youtube film där någon som vill ha många klick utför sina "vetenskapliga undersökningar"?
Hej!
Tack för svar. Du har rätt. Det hänger på utövaren som du säger men tydligen så minimerar 221 risken för att kabel hamnar fel eller kardelspret. Dessutom finns fördelen med att 221 kan återanvändas. Klart det finns några tester på youtube där de konkret jämför och slutsatsen är ju då enkel ta ta själv. Har faktiskt 2 kompisar där det brunnit i kopplingsdosan kopplat av elektriker som inte tryckt in kabeln ordentligt.
Men att skarva enligt ovan beskrivning för att erhålla fler kopplingspunkter är ok?
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
C charl_6 skrev:
Hej!
Tack för svar. Du har rätt. Det hänger på utövaren som du säger men tydligen så minimerar 221 risken för att kabel hamnar fel eller kardelspret. Dessutom finns fördelen med att 221 kan återanvändas. Klart det finns några tester på youtube där de konkret jämför och slutsatsen är ju då enkel ta ta själv. Har faktiskt 2 kompisar där det brunnit i kopplingsdosan kopplat av elektriker som inte tryckt in kabeln ordentligt.
Men att skarva enligt ovan beskrivning för att erhålla fler kopplingspunkter är ok?
Ja det är OK, nackdelen är att det tar lite plats, vilket det ofta är smått om ;)
 
  • Gilla
charl_6 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era kloka svar.
Nu råkar jag ha en sortimentlåda wago 221 hemma. Det får bli denna tills den tar slut.
 
Hur stor ström har du tänkt ha till jord när du är rädd att toppklämman ska brinna? Men som sagt ingen risk när det är gjort korrekt.
 
V ViktorHg skrev:
Hur stor ström har du tänkt ha till jord när du är rädd att toppklämman ska brinna? Men som sagt ingen risk när det är gjort korrekt.
Hej!
Jag är inte rädd att toppklämman ska brinna. Denna klarar laster långt över vad tillverkaren specificerat. Det jag är rädd för att risker med att trådarna inte riktigt sitter ordentligt inne i klämman. Det är en brandrisk som jag vill minimera. Jag har noterat en hel del slarv av elektriker som varit här. Godkända sådana. Detta slarv gör mig orolig. Slarv som ej intryckt fk ordentligt i klämman. Jag får efter trycka in/kontrollera. Kopplingar i centralen där bl.a. alla kardeler inte sitter i sitt hål. Kardelspret. Sådana saker gör att jag tappar tron för dessa killar. Påtalat till elektrikern och det ska åtgärdas men en gång misstag risken för fler misstag är överhängande. En elektriker är ju inte direkt gratis i drift.
 
Nått du inte ska se är anläggningar med "tomteluvor" där finns det lite mer att önska, inte minst när det är över 5 trådar i samma och lågpriskopior av pressad plåt (i stället för den tvinnade fjädern i originalet).
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
G
E elmont skrev:
Nått du inte ska se är anläggningar med "tomteluvor" där finns det lite mer att önska, inte minst när det är över 5 trådar i samma och lågpriskopior av pressad plåt (i stället för den tvinnade fjädern i originalet).
Finns väl massor med tomteluvor utan problem i svenska byggnader? Mitt hus har rätt många.
 
G OMathson skrev:
Finns väl massor med tomteluvor utan problem i svenska byggnader? Mitt hus har rätt många.
Håller med där. Inget fel på dessa egentligen förutom när flera kablar ska in blir det tight
 
C charl_6 skrev:
Hej!
Sådana saker gör att jag tappar tron för dessa killar.
Det är nog lärdomen att dra här. Det är inte toppklämman det är fel på i det här fallet. De hade kunnat misslyckas lika bra med någon annan typ av klämma. Om man uppfinner en idiotsäker sak, så svarar världen med en bättre idiot...

Jag använder själv HelaCon, och om man bara tittar på vad man gör så är de en mycket bra typ av klämma. Kanske den bästa (man kan t ex visuellt inspektera att kontakteringen är bra, något som är svårt med Wago 222). Men kör du på den du har och gillar.
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.