Skall montera in ett bastuaggregat Harvia M80 6kW av lite äldre modell (fast i nyskick, knappt använt) i bastun. Använder en 5x1.5 10A enligt manual. Inkopplingsanvisningen säger att man skall använda en T125 kopplingsdosa om man monterar dosan över 1000 mm över golvet. Vad gäller på lägre höjd? Biltema har en dosa som är brandklassad V0, skulle denna funka?

Jag kommer att borra in till pannrummet genom betonghålsten cirka 200 mm och sätta en dosa på väggen i bastun, kan dra nere vid golvet om så krävs, vilken höjd rekommenderar ni? Och skall jag använda en dosa i plast eller metall?

Pannrummet kommer att byggas om för bergvärme om några veckor så det förekommer inga höga temperaturer där. Har en överbliven matning 3x10A med egen brytapparat på väggen som jag kommer att använda. Manualen för aggregatet säger att man _inte_ skall anluta över JFB pga av fukt, vad tycker ni?

Sedan skall man mellan dosan och aggregatet använda gummikabel H07RN-F, gäller detta fortfarande?
 
E
Under och bakom aggregatet finns inga särskilda krav på värmetålighet. Har för mig att gränsen ligger på 0,4-0,5m över golv. Dosan kan vara i antingen plast eller lättmetall.

Angående anslutning över JFB eller inte så tvistar de lärde. Man ska ju följa tillverkarens anvisningar och då ska man alltså inte ansluta över JFB.
Samtidigt så tycker jag personligen att det känns helfel att ansluta en elektrisk ugn i ett utrymme där nakna kroppar och ibland även alkohol förekommer, där dessa nakna kroppar även slänger vatten på denna elektriska apparat. Det är ju även inte helt ovanligt med s.k ledande golv i form av klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.